Reclamațiile îndreptate împotriva băncilor din județul Suceava „au curs” în luna septembrie la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC).
În decurs de o lună, la CJPC Suceava s-au înregistrat 158 de reclamații vizând serviciile băncilor din județ, iar șeful CJPC Suceava, Elena Oanea, a spus că „din totalul de 2.732 de reclamații înregistrate pe parcursul întregului an, 158 sunt numai din luna septembrie”.
Reclamațiile clienților au vizat cu prioritate redenumirea comisionului de risc, interzis prin OG 50/2010, în comision de administrare a creditului, sau cumularea acestuia cu un alt comision aflat în contractul inițial și menținut și de OG 50. „Eliminarea comisionului de risc era obligatorie, evident, prin eliminare înțelegând atât ca denumire, cât și ca valoare”, a mai precizat comisarul superior Elena Oanea.
Astfel, creditorii sunt obligați să returneze sumele încasate ca și comision de risc după data de 21 iunie 2010. „Dacă nu o fac, consumatorii trebuie să se prezinte cu sesizări la CJPC Suceava”, a adăugat Elena Oanea.
Un alt aspect reclamat de consumatorii suceveni a fost faptul că băncile nu au notificat clienții în vederea invitării acestora pentru prezentarea și semnarea actelor adiționale. Obligația de notificare a fost în sarcina exclusivă a creditorului, acesta trebuind să demonstreze că și-a informat clienții. Instituțiile care nu au putut face dovada că au transmis consumatorilor actele adiționale au fost amendate.
Valoarea amenzilor aplicate instituțiilor financiare de către CJPC Suceava în anul 2010 este de 524 de mii de lei, dispunându-se măsuri de restituire a sumelor percepute ilegal. De asemenea, potrivit Elenei Oanea, „comisarii CJPC au înaintat instanțelor acțiuni în constare a unor clauze abuzive din contractele de credit”.