APIA: Principiile proiectului pentru timbrul de mediu sunt corecte, măsurabile și elimină confuziile



Principiile proiectului privind timbrul de mediu sunt corecte, măsurabile și elimină confuziile, încurajând totodată achiziția de autovehicule cât mai puțin poluante, apreciază Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
„APIA consideră că industria auto are nevoie in România de un cadru legislativ durabil care să garanteze recuperarea investițiilor făcute (cu precădere în ultimii ani) în producția și distribuția de autovehicule de către constructori, importatori și distribuitori autorizați. Pentru aceasta, existența unor instrumente de înnoire a parcului auto, care stimulează achiziția de vehicule cât mai puțin poluante, sunt elemente de politică sectorială care trebuie folosite pentru atingerea obiectivelor de mediu dar și a celor de dezvoltare a activităților productive la nivelul economiei naționale, cu efecte directe asupra menținerii locurilor de muncă din România”, se arată într-un comunicat al asociației.
Totodată, APIA notează că înnoirea parcului auto din România este un obiectiv strategic pentru România, în condițiile în care vârsta medie a acestuia, de circa 11-12 ani, este semnificativ mai mare decât cea din Uniunea Europeană (aproximativ opt ani).
Acest indicator reflectă în mod sintetic nivelul de poluare a mediului din România, dar și măsura în care acesta poate afecta sănătatea cetățenilor, emisiile poluante provenite de la autovehiculele cu norme de poluare inferioare, care s-au dublat anul trecut comparativ cu 2011, fiind factori recunoscuți de incidență pentru multe afecțiuni, potrivit sursei citate.
Totodată, APIA apreciază că măsurile de înnoire a parcului auto trebuie să aibă în vedere și vectori noi care să stimuleze nu numai achiziția de autovehicule mai puțin poluante, ci și circulația lor pe drumurile publice din marile orașe, prin impozit anual sau zone de filtrare a circulației celor poluante, deoarece accelerarea introducerii noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate în prezent le face pe acestea nu doar mai „curate”, ci și mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, chiar în comparație cu cele de acum numai 3-4 ani.
„Apreciem inițiativa Ministerului Mediului, dar mai ales, disponibilitatea pentru dialog manifestată de către autorități, în condițiile în care acest subiect a generat de-a lungul timpului numeroase controverse atât în România cât și în alte state membre UE (care s-au confruntat cu o procedură de infringement), rezolvarea sa fiind acum supusă unor noi inițiative în spațiul european”, se mai arată în comunicat.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului și transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.
Dezbaterea publică organizată vineri de Ministerul Mediului privind proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro și contra majorării taxei pentru mașinile Euro 3 și Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de mașini second-hand și riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007.