„Ana are mere” și două probleme de geometrie, printre subiectele evaluării naționale la matematică



O problemă de aritmetică având cerința „câte mere are Ana?”, două de geometrie și desenarea unei piramide s-au numărat printre subiectele probei de matematică pe care au susținut-o, joi, elevii de clasa a VIII-a, în cadrul evaluării naționale.
Proba scrisă de matematică a avut trei subiecte, fiecare cu mai multe cerințe.
La primul subiect, elevii au avut de aflat, printre altele, rezultatul operațiilor care 4×4+10, cât este numărul „a” dacă a/6=5/2, precum și perimetrul unui pătrat și volumul unui cub cu laturi date. La același subiect, li s-a cerut să interpreteze datele dintr-un tabel cu notele unui examen.
Subiectul II avut ca primă cerință desenarea unei piramide triunghiulare regulate, după care elevii au trebuit să rezolve o problemă de aritmetică: „Ana și Bogdan au împreună șapte mere, Ana și Călin au împreună opt mere. Câte mere are Ana, știind că toți trei au împreună 12 mere?”.
Tot la subiectul II, una dintre cerințe a fost legată de funcția f(x)= x + 2, la care s-a cerut să se calculeze f(0) + f(-2) și să se reprezinte grafic funcția. De asemenea, elevii au avut de demonstrat, pentru o expresie matematică E(x) dată, că E(x)=1 pentru orice număr real în afară de -2 și 2.
Subiectul III a fost alcătuit din două probleme de geometrie, prima având în ipoteză un dreptunghi cu latura și diagonala date, iar a doua, un paralelipiped dreptunghic.
Proba de matematică, ultima din cadrul examenului de evaluare națională, a avut loc în intervalul 9.00-11.00.
Sălile în care se susține examenul au fost, în prealabil, adaptate astfel încât elevii să fie așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică. Pe ușa fiecărei săli a fost afișată lista nominală cu elevii, dar și avertismentul prin care se anunță că este strict interzis accesul cu materiale ajutătoare, mijloace electronice de calcul sau de comunicare.
Evaluarea lucrărilor este făcută de către doi profesori din unitatea respectivă de învățământ, de regulă unitate școlară cu personalitate juridică. În cazul în care nu există câte doi profesori la disciplinele la care se susține evaluarea națională, va fi solicitat un cadru didactic din cea mai apropiată unitate de învățământ. Evaluarea lucrărilor se face cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare și de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte și complete și 10 puncte din oficiu. După evaluare, fiecare profesor stabilește nota prin împărțirea la 10 a punctajului obținut de elev, fără rotunjire și o trece pe lucrare. În cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, se calculează și se trece pe lucrare nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori.
Examenul de evaluare națională la clasa a VIII-a a început, marți, cu proba de limba și literatura română, și a continuat, miercuri, cu cea la limba și literatura maternă.
Afișarea primelor rezultate este programată sâmbătă, 29 iunie, până la ora 16.00. În aceeași zi, în intervalul 16.00 – 20.00, vor putea fi depuse contestațiile, care vor fi soluționate în zilele de 30 iunie, 1 iulie și 2 iulie. Rezultatele finale, după contestații, vor fi afișate în 3 iulie.
Media de admitere în liceu va fi calculată ca medie aritmetică dintre media notelor de la evaluare și media generală a anilor de gimnaziu.