AMP: Băsescu, Geoană, Antonescu și Oprescu – cei mai mediatizați candidați la Președinția României



Traian Băsescu, Mircea Geoană, Crin Antonescu și Sorin Oprescu au fost cei mai mediatizați candidați la Președinția României în prima săptămână de campanie electorală, în jurnalele de știri difuzate de principalele posturi TV, potrivit unei analize a ActiveWatch-Agenția de Monitorizare a Presei.
Potrivit cercetării „Campania electorală în știrile TV”, realizată de AMP în prima săptămână a campaniei electorale, 23-29 octombrie, cei mai vizibili candidați la președinție au fost Traian Băsescu (52 apariții), Mircea Geoană (33 apariții), Crin Antonescu (27 apariții) și Sorin Oprescu (18 apariții), ceilalți candidați cumulând fiecare sub 10 apariții: Kelemen Hunor (9 apariții), Corneliu Vadim Tudor (9 apariții), George Becali (7 apariții), Constantin Ninel Potîrcă (6 apariții), Remus Cernea (5 apariții), Ovidiu Iane (5 apariții), Eduard Manole (5 apariții) și Constantin Rotaru (4 apariții).
Conform analizei, Traian Băsescu a fost ținta unor atacuri din partea adversarilor politici (contracandidați și/ sau persoane asociate) în 19 dintre apariții, Mircea Geoană a fost ținta unor atacuri în 2 apariții. Pe de altă parte, Traian Băsescu a fost prezentat negativ în 13 din cele 52 de apariții, Mircea Geoană în cinci din cele 33 de apariții, în timp ce Crin Antonescu în doar două știri din 27 de apariții.
În cadrul cercetării au fost analizate 600 de știri difuzate pe șase posturi naționale: Antena 1 – „Observator”, ora 19.0, Antena 3 – „Știri”, ora 21.00, Prima TV – „Focus”, ora 18.00, Pro TV – „Știrile Pro TV”, ora 19.00, Realitatea TV – „Realitatea de la fix”, ora 21.00 și TVR 1 – „Telejurnal”, ora 20.00.
Ponderea temei alegerilor prezidențiale a fost de 10,30% (62 știri), iar în perioada analizată, Antena 3 a avut 28 știri, Realitatea TV – 18 știri, TVR 1 – 6 știri, Antena 1 – 5 știri, Prima TV – 3 știri, iar Pro TV – 2 știri.
Conform metodologiei, au fost analizate ponderea știrilor despre alegerile prezidențiale în știrile TV, vizibilitatea candidaților, atitudinea jurnaliștilor față de candidați și acțiuni asociate candidaților, cu accent pe situații conflictuale.
Coordonatorul studiului, Ionuț Codreanu, a spus că sunt situații în care emisiunile cu caracter electoral seamănă cu o șezătoare, în care vocile se suprapun și mesajul se pierde, și situații în care moderatorul uneori este excedat de temperamentul sau de mesajul candidatului. El a mai spus că lipsesc confruntările directe între candidați, iar despre referendum au fost numai trei știri în prima săptămână a campaniei electorale. Potrivit analizei, „spațiul de dezbatere este dominat de subiecte extrase de pe agenda publică curentă și pune accent în mică măsură pe promovarea candidaților și platformelor electorale”.
„Lipsesc confruntările directe între candidați, aceștia beneficiind doar de apariții extinse, în tandem cu susținătorii și simpatizanții de partid. Temele dominante de atac și dezbatere au vizat performanța Guvernului Boc și a președintelui Traian Băsescu”, afirmă ActiveWatch – AMP, care precizează că „spațiul de dialog este dominat de personalitățile jurnaliștilor-moderatori, care adoptă o atitudine intransigentă în relația cu invitații”.
Potrivit monitorizării, cu excepția Antena 3 și Realitatea TV, celelalte posturi comerciale și postul public de televiziune au prezentat „într-o pondere neglijabilă” startul campaniei electorale și primele acțiuni ale candidaților înscriși pentru cursa prezidențială.
La prezentarea studiului, care a avut loc miercuri, la sediul AMP, au participat Mircea Toma, Nicoleta Fotiade și Ionuț Codreanu, din partea AMP, Adriana Săftoiu, deputat PNL, Gelu Trandafir, membru CNA, Cezar Ion, președintele AJR, Cristian Pârvulescu, președinte Pro Democrația, Marius Marinescu, reprezentantul PRM, și Anca Alexandrescu, reprezentanta lui Sorin Oprescu.