Cinci funcționari din Primăria Vatra Dornei vor avea de plătit 800 de milioane de lei vechi. Decizia a fost luată de actualul primar, Ilie Boncheș, după ce Curtea de Conturi i-a cerut să stabilească persoanele care se fac răspunzătoare pentru amenda aplicată anul trecut de Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice. Sancțiunea a fost aplicată Primăriei din Vatra Dornei pentru că a atribuit lucrări de patru milioane de euro, inclusiv TVA, pentru proiectarea, modernizarea, repararea și întreținerea drumurilor și străzilor fără respectarea tuturor cerințelor legale. Este vorba de acea licitație cu cântec din 10 februarie 2011 și care a fost câștigată de SC Asfalt Super SRL Prahova, o firmă de buzunar controlată de omul de afaceri Gheorghe Șulț și care fusese înființată cu doar câteva zile înainte de licitație.
Persoanele care sunt bune de plată au făcut parte din comisia de licitație din 2011. Vor avea de plătit suma de 800 de milioane de lei vechi Cristina Lostun, președinta comisiei de licitație, care lucrează la compartimentul de urbanism, Saveta Ciocan, director economic în Primăria Vatra Dornei la acea vreme, actual director CEC, Mirela Simionescu, de la compartimentul achiziții publice, Marcel Nacu, de la compartimentul urbanism și Petronela Vlasa, jurist la Primăria Vatra Dornei.
Primarul Ioan Moraru a refuzat să anuleze licitația
„Monitorul de Suceava” a scris la vremea respectivă despre neregulile privind această licitație, iar la Primăria Vatra Dornei a ajuns Corpul de Control al Prefecturii Suceava. După ce au analizat întreaga documentație, reprezentanții Prefecturii Suceava i-au cerut primarului de atunci, Ioan Moraru, să anuleze licitația, numai că edilul din Vatra Dornei a refuzat.
În consecință, dosarul a ajuns pe masa celor de la Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, care au aplicat amenda de 800 de milioane de lei vechi către Primăria Vatra Dornei.
Banii au fost opriți prin Trezorerie, din bugetul primăriei, în urmă cu o lună, iar acum membrii comisiei de licitație au de achitat întreaga sumă.
Cei în cauză cred că singurul vinovat este ex-primarul Ioan Moraru, care ar trebui să achite întreaga sumă, dar pentru a se ajunge aici cei cinci membri ai comisiei de licitație trebuie să inițieze o acțiune în justiție.
Ce nereguli a descoperit ANRMAP
Reprezentanții de la Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP) au concluzionat că atribuirea unor lucrări de patru milioane de euro, inclusiv TVA, pentru proiectarea, modernizarea, repararea și întreținerea drumurilor și străzilor s-a făcut fără respectarea tuturor cerințelor legale. „Întrucât ofertantul SC Asfalt Super SRL nu a îndeplinit criteriile de calificare referitoare la standardele de asigurare a calității și standardelor de protecție a mediului (ISO 9001/2001, ISO 14001), oferta depusă de acesta era inacceptabilă”, se arată în raportul de control întocmit de reprezentanții ANRMAP.
Ca urmare a acestei încălcări, declararea drept câștigătoare a firmei SC Asfalt Super SRL s-a făcut în mod incorect. Pentru această încălcare a legii, „autoritatea contractantă a fost sancționată cu amendă în cuantum de 80.000 de lei”.
Reprezentanții ANRMAP au mai descoperit și o altă neregulă. Mai exact, Primăria Vatra Dornei a publicat anunțul de atribuire după expirarea termenului de 48 de ore de la finalizarea procedurii, aspect pentru care s-a considerat că suficient este un avertisment.
Mai trebuie spus că licitația a fost organizată cu încălcarea prevederilor Legii 215/2001 a Administrației Publice Locale. La secțiunea lucrări publice, această lege prevede următorul aspect: „Lucrările de construcție și reparații de interes public finanțate din bugetele comunelor, orașelor sau județelor, se execută doar pe baza unor documentații tehnico-economice, avizate sau aprobate de Consiliul Local”. Ori, în acest caz nu s-a întâmplat acest lucru.
Un alt act normativ încălcat este Legea 273/2006 a Finanțelor Publice, referitor la aprobarea proiectelor de investiții locale. Conform acestui act normativ, pot fi cuprinse în programul de investiții publice numai obiectivele pentru care sunt asigurate integral surse de finanțare. Ori, în ședința de Consiliu Local din 24 februarie 2011, când s-a votat bugetul pe anul respectiv, nu s-a făcut referire la sumele necesare pentru lucrările de reparații stradale. Mai mult, licitația se desfășurase deja de două săptămâni, pe 10 februarie 2011.

