Ajunul Crăciunului, zi de colindat



Ajunul Crăciunului, zi de colindat
Ajunul Crăciunului, zi de colindat

“Ziua de Ajun a Crăciunului este o zi de post mai aspru decât în celelalte zile. Se ajunează până la ceasul al IX-lea (ora 15:00), când se obișnuiește să se mănânce, în unele părți, grâu fiert amestecat cu fructe și miere, în amintirea postului Sfântului Prooroc Daniel și al celor trei tineri din Babilon. În unele zone se ajunează până la răsăritul luceafărului de seară, care ne amintește de steaua ce a vestit magilor Nașterea Mântuitorului. Această ajunare amintește, de asemenea, de postul ținut odinioară de catehumenii care, în seara acestei zile, primeau Botezul creștin și apoi prima împărtășire la Liturghia săvârșită atunci în acest scop”. („Liturgica generală”, pr. prof. dr. Ene Braniște, EIMBOR, 1985)
Ajunul Crăciunului, zi de colindat
Nașterea Domnului este anunțată în lume de creștini prin colinde, primii care pornesc cu colindatul, în dimineața de Ajun, fiind copiii și tinerii. Aceștia sunt primiți de creștini cu mere, nuci, covrigi și cu acele turte numite „Scutecelele lui Hristos”. Pentru că până după Sfânta Liturghie din ziua de Crăciun este încă post, colindătorii trebuie și ei primiți cu daruri de post (covrigi, turte, nuci, fructe).
Ajunul Crăciunului, când preotul vestește Nașterea Domnului
Tot în ultima zi a Postului Crăciunului, preotul umblă pe la casele credincioșilor cu icoană Nașterii Domnului, spre a vesti măritul praznic al Întrupării Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria. Din punct de vedere liturgic, putem spune că această tradiție, a umblatului cu icoana, este un fel de slujbăîn afarazidurilor bisericii. Este o slujbăsăvârșită pe ulițe și pe străduțe, prin curți și prin case, pe la ferestre și pe la uși. Precum odinioară făcea crainicul, părintele se străduiește a anuța în tot locul și pe tot omul o mare veste: Dumnezeu se face om, rămânând însă Dumnezeu! Astfel, singurul lucru nou sub soare se arată vrednic de o asemenea mare vestire.
Fiecare preot vestește Nașterea Domnului în parohia lui. În funcție de mărimea parohiei, preotul poate începe să umble cu icoanamai devreme sau mai târziu. Astfel, la sate, această vestire se petrece chiar în ajunul Crăciunului, pe când la orașe, unde parohiile sunt mai mari și credincioșii mai numeroși, preoții încep să umble cu icoanaceva mai devreme.
Sursa: Basilica.ro



Recomandări

Zilele Culturii Fălticenene 2025 – Un festival al valorilor culturale, al recunoștinței și al excelenței locale

Zilele Culturii Fălticenene 2025 - Un festival al valorilor culturale, al recunoștinței și al excelenței locale
Zilele Culturii Fălticenene 2025 - Un festival al valorilor culturale, al recunoștinței și al excelenței locale

Câteva sute de oameni, de toate vârstele, au participat la „Marșul pentru viață 2025”, în centrul Sucevei

Câteva sute de oameni, de toate vârstele, au participat la „Marșul pentru viață 2025”, în centrul Sucevei
Câteva sute de oameni, de toate vârstele, au participat la „Marșul pentru viață 2025”, în centrul Sucevei

Festivalurile obiceiurilor de iarnă de la Drăgușeni și Râșca au încheiat programul „Crăciun în Bucovina”

20 de formații de datini și obiceiuri au participat la Festivalul de Datini și Obiceiuri pe Stil Vechi din Drăgușeni (1)
20 de formații de datini și obiceiuri au participat la Festivalul de Datini și Obiceiuri pe Stil Vechi din Drăgușeni (1)

Festivalurile obiceiurilor de iarnă de la Drăgușeni și Râșca au încheiat programul „Crăciun în Bucovina”

20 de formații de datini și obiceiuri au participat la Festivalul de Datini și Obiceiuri pe Stil Vechi din Drăgușeni
20 de formații de datini și obiceiuri au participat la Festivalul de Datini și Obiceiuri pe Stil Vechi din Drăgușeni