Acomodarea copilului la grădiniță



Unii copii se simt bine din prima clipă, se integrează, se joacă și sunt bucuroși de compania celorlalți copii. Alții, cei mai mulți, au nevoie de o perioadă de câteva zile sau câteva săptămâni să se acomodeze.
Există și un număr mic de copii pentru care grădinița rămâne un “chin” mult timp.
Acomodarea ține de mai mulți factori: de vârstă, de felul de a fi (temperament), de timiditate, de obișnuirea cu persoanele străine, de acceptarea despărțirii de părinți, de condițiile grădiniței, de colectivul de copii și educatoare etc.
Unii copii plâng sau sunt abătuți întreaga zi, alții doar până încep o activitate și dispare părintele din raza lor de vedere.
Indiferent în ce categorie se află copilul tău, grădinița este un bun necesar. Este important să-l ajuți să se adapteze cât mai repede și mai ușor.
Sunt atât părinți cât și cadre didactice care iau în considerare o activitate de acomodare lentă în care copilul să stea în grădiniță o oră, apoi două și să crească progresiv programul. O alternativă ar fi să stabilești un program (chiar dacă scurt) astfel încât copilul să treacă prin aceeași schemă orară pentru a se orienta în timp. El va înțelege repede că după un anumit moment al zilei (gustarea, masa de prânz etc.) se va întâlni cu mama și va merge acasă.
În general părinții au emoții mai mari decât copiii și se bucură mai mult de noua etapă. Indiferent ce simți, ce crezi, nu discuta de față cu copilul temerile și părerile tale care ar putea genera frică în sufletul și imaginația copilului tău: “Oare cum va fi?”, ”Cine va avea grijă de el toata ziua?”, ”Va mânca?”, ”Va accepta să doarmă?” etc.
Vorbește-i tot timpul cu încredere și încântare. Dacă afișezi o atitudine încrezătoare copilul o va prelua, va simți siguranță. Poți să găsești tot felul de “povești” frumoase, să folosești curiozitatea copilului, să “muncești” pentru convingerea lui dincolo de verdicte ca “Trebuie să mergi la grădiniță!”, “Nu avem ce face!” etc.
Salută-l de fiecare dată la despărțire (nu este bine să dispari fără să te vadă), chiar dacă plânge. Zâmbește și fii sigură pe tine. Poți apela la un salut personalizat care să devină un cod al vostru.
Creează un ritual din pregătirea pentru următoarea zi la care să implici și copilul. Hainele și “bagajul” fiecărui membru pentru o nouă zi de grădiniță /școală /serviciu îi vor arata că există un program pe care îl respectă mama, tata, el și frații (unde este cazul).
În perioada de adaptare este necesar să-i acorzi mai multă atenție acasă, să petreci timp cu el, să creezi mici recompense prin vizionarea unui desen animat preferat, printr-o plimbare etc. Are nevoie să și audă, nu doar să simtă afecțiunea ta: “Am venit să te iau cât am putut de repede. Mi-a fost dor de tine și abia aștept să-mi spui…”, “Abia am așteptat să ne întâlnim…”etc. Aceste cuvinte îi vor înlătura teama că este abandonat, pedepsit, că nu-l mai iubești și alte astfel de frici care se pot naște în mintea lui, lucruri la care tu nici nu te gândești.
Este posibil ca după câteva zile sau după primul week-end să încerce să te impresioneze. Este bine să găsești forța de a-i transmite pe înțelesul lui că grădinița este o activitate foarte serioasă, nu o opțiune.
Copilul trebuie să simtă permanent în atitudinea ta încredere, încurajare și apreciere pentru noua lui activitate.
Bianca Zus
www.problemele-copilului-meu.ro