O familie din zona Sucevei a refuzat să-și mai trimită copiii la școală din cauza unui conflict mai vechi pe care-l au cu un vecin, care este profesor la școala unde învață cei cinci frați. Mai bine de o lună de zile, cinci dintre cei șapte copii ai familiei care „se dușmănește” cu profesorul nu au fost lăsați să meargă la cursuri, riscând să piardă anul școlar. Trei dintre frați sunt în învățământul primar, doi în învățământul gimnazial și doi sunt preșcolari. Familia trăiește din ajutorul social și alocația copiilor. Interesant este faptul că profesorul cu care părinții celor cinci școlari este în conflict nu are ore la clasele unde învață minorii. Părinții s-au folosit de copii pentru „a-l pedepsi pe vecin”. Din cauza lui, spun ei, nu pot să-și trimită copiii la școală.
Mediere cu succes
Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava a fost solicitată de primăria din localitate să intervină în acest caz, pentru ca minorii să poată încheia cu bine anul școlar. Loredana Corduneanu, șefa unui departament din cadrul Protecției Copilului, ce se ocupă de cazurile de abandon școlar, dar și de violența domestică, ne-a declarat că, împreună cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Suceava și cu asistenții sociali din primăria care a făcut sesizarea, a reușit să îi convingă pe părinți să-și trimită din nou copiii la școală. „Pentru patru dintre școlari a fost mai ușor, pentru că aveau note la toate obiectele, unii dăduseră tezele și s-a putut încheia situația școlară. Mai greu a fost pentru unul dintre frați, din clasa a VI -a, care a nu avea dată o teză. În final, s-a rezolvat și această problemă. Copilașii sunt talentați, inventivi și ar trebui ajutați să facă școală, nu să fie îndepărtați de ea”, ne-a explicat Loredana Corduneanu. Părinții vor beneficia de consiliere psihologică și vor fi monitorizați în continuare de Protecția Copilului Suceava.
De la începutul acestui an, au mai fost înregistrate cazuri de copii care nu au fost lăsați de părinți să meargă la școală, de obicei în familiile de romi, care consideră că un meșteșug învățat de copil de la părinți îl va ajuta să-și câștige o bucată de pâine și nu va avea nevoie de școală. Sunt și copii care nu au cu ce să se îmbrace, nu au rechizite, părinții nu au nici un venit și, atunci, sunt ținuți de părinți acasă.
Situație școlară neclară
O statistică arată că 564 de elevi din școlile sucevene au terminat primul semestru cu situația școlară neîncheiată. 215 elevi figurează în evidențele IȘJ ca neșcolarizați. Este vorba despre elevi care au început anul școlar, însă după primul semestru nu se mai regăsesc în evidențele școlilor. Inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Vasile Monacu a spus că „aceștia fie au abandonat școala, fie au plecat din țară cu părinții, studiază în alte țări, însă nu și-au luat actele școlare de aici și din acest motiv, în evidențele noastre figurează că au abandonat”. Numărul neșcolarizaților nu este mare, după cum susține Vasile Monacu, comparativ cu populația școlară a județului. Procentual, 1% dintre elevii județului figurează ca neșcolarizați după încheierea primului semestru al anului școlar în curs.