Drumul impracticabil dintre Ardeal, Bucovina și Moldova determină întreprinzătorii din Bazinul Dornelor să caute alte căi decât cele rutiere și feroviare pentru a aduce în zonă turiști și oameni de afaceri. Marian Borgovan, din Coșna, are o firmă de închiriat autoturisme. Principalii săi clienți sunt turiștii, dar și oameni de afaceri care au treburi în zonă și care, ca să nu-și distrugă propriul autoturism, preferă să închirieze unul.
“Toți turiștii cu care am stat de vorbă în ultimii ani mi-au spus același lucru: zona este superbă, dar nu mai vin din cauza drumurilor, care sunt sub orice critică. În ceea ce privește segmentul de afaceri, principala presiune este timpul. Cu mașina, din Vatra Dornei până în Germania faci două zile, iar cu avionul două ore. Oamenii de afaceri n-au timp de irosit”, ne-a spus Marian Borgovan.
Conform acestuia, mașinile pe care le închiriază pentru a fi rulate pe DN 17 au nevoie de service aproape săptămânal: bucșele, amortizoarele, rulmenții, pivoții suportă greu contactul cu craterele din drumul european care nu se mai termină odată de reabilitat.
În aceste condiții, când Consiliul Local din Dorna Candreni a scos la licitație pentru concesiune aeroportul Floreni, omul de afaceri n-a mai stat pe gânduri și s-a înscris în competiție.
Intenția lui a fost ca, în cazul în care va câștiga, să redeschidă aeroportul, accesibil pentru avioane mici și medii. În incintă ar urma să fie amenajate o sală de așteptare și un restaurant și, în perspectivă, un hangar pentru avioanele pe care proprietarii lor ar dori să le țină “parcate” la Floreni.
Peste 10 ha ca-n palmă au trecut de la Apărare la Consiliul Local Dorna Candreni Aeroportul Floreni a trecut din proprietatea și administrarea Ministerului Apărării Naționale în cea a CL Dorna Candreni în baza unei hotărâri de guvern, în mai 2005.
La mijlocul lunii iulie 2005, între cele două instituții s-a făcut predarea-primirea efectivă a terenului, în suprafață totală de 102.552 metri pătrați, inclusiv construcțiile, cu o valoare contabilă de 13,577 miliarde de lei vechi.
Construcțiile înseamnă două pavilioane din cărămidă, cu fundație de beton și pista de aterizare betonată, cu suprafață de 21.494,64 mp. Imobilul este împrejmuit, este dotat cu o rețea de canalizare cu o lungime de 150 ml, există drumuri și alei betonate cu o suprafață de 21.496 mp și platforme betonate asfaltate cu o suprafață de 2229 mp. Activul predat era liber de orice sarcini și obligații.
Doi ani mai târziu, în 31 octombrie 2007, Consiliul Local din Dorna Candreni a scos aeroportul la închiriere. Intenția inițială a consilierilor a fost să concesioneze aeroportul pe 7-8 ani, cu o redevență de 60.000 de euro pe an, cu obligația de a-l face funcțional în 2 ani și a păstra destinația.
Primarul din Dorna Candreni, Mihai Carp, ne-a declarat că, după ce s-a consultat cu specialiști din domeniul administrării aerogărilor, a aflat că o redevență optimă ar fi de 10.000 de euro pe an, cu o concesiune pe 49 de ani. Redeschiderea în maxim 2 ani și păstrarea obiectului de activitate au fost menținute. În acest sens a fost redactat și caietul de sarcini.
Licitație cu cântec La licitație s-au înscris cinci firme. Trei nu au avut dosare complete, așa că licitația s-a anulat pentru că numărul minim de participanți acceptat era trei.
La a doua licitație, oferte de participare au depus patru firme: una din Gherla, una din Dej și două din Coșna. După deschiderea plicurilor exterioare, membrii comisiei de licitație au declarat neeligibilă oferta firmei din Gherla, SC OROS& OROS SRL, din cauza absenței documentului care atestă capacitatea tehnică și profesională. Reprezentantul firmei a solicitat permisiunea de a completa documentația, dar nici membrii comisiei, nici firma BORGOMAR SRL Coșna nu au fost de acord.
OROS a contestat depunerea în termen a ofertelor celorlalte două firme, deși procesul verbal, semnat cu obiecțiuni, arată că toate ofertele au fost depuse la timp.
Consiliul Local a declarat câștigătoare oferta firmei BORGOMAR SRL Coșna, dar contractul nu a fost încheiat nici până acum pentru că OROS s-a adresat instanței de contencios administrativ, la Tribunalul Suceava, și a cerut anularea procesului verbal care a declarat neeligibilă oferta sa.
De asemenea, firma din Gherla acuză și încheierea documentelor în numele Primăriei Dorna Candreni și nu a CL Dorna Candreni. Primarul din Dorna Candreni se apără, spunând că licitația s-a desfășurat cu respectarea legii și că așteaptă pronunțarea instanței în acest caz, pentru a se vedea de partea cui este dreptatea.
Până la avioane, la aeroportul Floreni se ridică o biserică Până atunci, aeroportul rămâne în continuare în paragină, singura construcție nouă care se înalță fiind o biserică.
Ridicată în jurul bisericii vechi, ulterior dărâmate, noua biserică a ajuns cu zidurile până la centură.
Autorizația de construcție a fost eliberată de Primăria Dorna Candreni în 2007. Lăcașul de cult este ridicat la 150-200 de metri de turnul de control și de pistă, pe terenul parohiei Floreni, de o familie care a investit până acum acolo 1,5 miliarde de lei vechi, conform primarului Mihai Carp.
Primăria a ajutat și ea cu 250 mc de lemn și toată lumea așteaptă încălzirea vremii pentru continuarea lucrărilor.
Atât primarul Mihai Carp, cât și Marian Borgovan, proprietarul firmei declarată de primărie câștigătoare a licitației pentru concesionare, spun că ridicarea bisericii lângă aeroport nu va împiedica activitatea aeroportuară.
Cei doi susțin că s-au consultat cu specialiști în domeniu, care le-au spus că, indiferent de cât de înaltă va fi biserica, aterizarea și decolarea avioanelor nu vor fi influențate.






