Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Suceava a transmis precizări importante referitoare la procedura simplificată de acordare a șomajului tehnic. Informația esențială este că singura condiție pe care trebuie să o îndeplinească angajatorii este de a declara pe propria răspundere că au redus sau au întrerupt temporar activitatea, ca urmare a efectelor epidemiei.
Angajatorii au de parcurs trei etape pentru a putea apela la șomajul tehnic:
Etapa 1 – suspendarea contractelor individuale de muncă ale salariaților, în conformitate cu dispozițiile art. 52, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii (și operarea acestora in REVISAL). Numai în baza acestui temei legal pentru suspendarea contractelor de muncă, se poate solicita șomajul tehnic;
Etapa 2 – Completarea de către angajator a următoarelor documente:
-cererea pentru acordareașomajului tehnic, semnată și datată,
-declarația pe propria răspundere cu privire la reducerea sau încetarea activității,
-lista persoanelor care vor intra în șomaj tehnic, semnată de angajator.
Cele trei documente se pot descărca de pe site-ul oficial www.anofm.ro/suceava și pagina www.facebook.com/ajofmsuceava.
Etapa 3 – solicitarea indemnizației pentru șomaj tehnic, prin depunerea la AJOFM Suceava a documentelor sus-menționate, la adresa de email suceava@anofm.gov.ro.
Corespondența nivelurilor de calificare, în vederea completării listei cu persoanele care intră în șomaj este: ISCED 0 – Educația timpurie, 1 – Învățământ primar, ISCED 2 – Învățământ gimnazial, ISCED 3 – Învățământ liceal, ISCED 4 – Învățământ postliceal, ISCED 5 – Învățământ superior, ISCED 6 – Licență sau nivel echivalent ISCED 7 – Master, ISCED 8 – Doctorat
Plata sumelor aferente indemnizațiilor de șomaj tehnic ale salariaților se va face în conturile deschise de angajatori la băncile comerciale, în termen de 15 zile de la depunerea documentelor. Angajatorul are obligația de a face plata către salariați în termen de maxim 3 zile de la încasarea sumelor. Pentru sumele încasate cu titlu de șomaj tehnic angajatorul va depune declarația cu privire la impozitul pe venit, CAS și CASS, mai puțin contribuția asiguratorie pentru muncă, până la 25 ale lunii următoare celei în care se face plata indemnizației.
Directorul executiv al AJOFM Suceava, Mirela Adomnicăi, a reamintit că angajatorul și nu angajatul este cel care va solicita indemnizația de șomaj tehnic, iar cuantumul este de 75% din salariul de bază brut, plafonat la 75% din mediul brut pe economie (5429 lei x 75%=4072 lei).
Persoanele fizice cu venituri din drepturi de autor și drepturi conexe, conform Legii nr.8/1996, cu contracte de activitate sportivă, convenții individuale de muncă, conform Legii nr.1/2005 privind funcționarea cooperației, pot beneficia de șomaj tehnic printr-o procedură de solicitare adresată prin email la Agenția Județeană de Plăți și Inspecții Sociale Suceava.
Relații suplimentare referitoare la șomajul tehnic se pot obține la telefoanele 0230 523279, 0786 232 449, 0786 290 204, 0786 232 450 sau la adresele de email menționate mai sus.