Proiectul ”Twins – Together Working for Inclusion at School” a fost inițiat de către partenerii din Italia, din Asociația ”Link” și de la Cooperativa ”Beniamino”, care, lucrând foarte mult cu școlile, cu cadrele didactice, cu psihologii și consilierii școlari, au realizat că este foarte importantă o conștientizare la nivel școlar și comunitar a faptului că un copil nu poate fi ajutat decât în cadrul unei structuri interinstituționale. Ei au pornit acest proiect la nivel european cu ajutorul finanțărilor Erasmus Plus – Secțiunea K 3, cu o derulare pe o perioadă de 2 ani, tocmai pentru a găsi bunele practici din diferite țări europene, din diferite școli și diferite regiuni, mai sărace sau mai bogate, cu privire la importanța unei echipe multidisciplinare în integrarea copilului care are o problemă la un moment dat. Proiectul are un parteneriat solid format din școli, instituții educaționale, ONG-uri și instituții publice din Italia, Grecia, Marea Britanie, Portugalia și România, reprezentanții acestora fiind prezenți luni la Moldovița.
Un proiect solid, cu beneficii importante pentru elevii liceului din Moldovița
Rolul proiectului îl reprezintă sprijinirea școlilor din Europa, între care a fost ales și Liceul Tehnologic ”Vasile Cocea” din Moldovița, în scopul integrării copiilor defavorizați și realizarea unor strategii pentru copiii cu dizabilități educaționale. Membrii delegației au putut vizualiza realizările privind renovarea și redotarea unor spații din cadrul liceului, puse în practică cu cofinanțare din programul Erasmus+ al Comisiei Europene. În același timp programul aflat în derulare ia în considerare nevoile locale ale comunității, prin dezvoltarea unei rețele împreună cu familiile și cadrele didactice implicate pentru incluziune școlară, experiența acumulată fiind împărtășită la nivel european. Alegerea școlii din Moldovița nu a fost întâmplătoare. Cristina Victoria Cherț, director de programe la Asociația Europanet Iași, cu sprijinul căreia se derulează programul în România, ne-a declarat :”Asociația noastră lucrează de peste 10 ani la nivel internațional, iarpartenerii din Italia ne-au contactat pentru a găsi o școală pe care noi dorim să o promovăm ca bune practici. Considerăm că Liceul Tehnologic din Moldovița este un liceu care reprezintă o foarte bună practică de integrare, cu o conducere performantă, cu un colectiv profesoral care contribuie foarte mult și cu foarte multe ore de voluntariat la ceea ce înseamnă educația școlară și extrașcolară, cu copii care sunt crescuți într-un mediu de voluntariat și de interes pentru comunitate. Aici, în Moldovița, sunt copii cu probleme, ca peste tot în România. Avem copii din familii care au emigrat de mult în Europa și se întorc acasă, pentru că nu mai găsesc de lucru afară, avem copii din etnii diferite, avem copii din familii monoparentale sau proveniți din familii cu probleme de alcoolism. În același timp avem copii crescuți numai de bunici sau de familia lărgită, pentru că ai lor părinți au plecat pe alte meleaguri să câștige un ban, deci copii care suferă și au o problemă și care găsesc aici, cu ajutorul cadrelor didactice, al echipei multidisciplinare, al colegilor lor, ajutor, înțelegere și suport.”
În alegerea unității școlare a contat în primul rând conducerea performantă a liceului
Cei din conducerea Asociației Europanet au luat în considerare în alegerea unității de învățământ care să beneficieze de acest program tocmai personalitatea directorului Liceului Tehnologic ”Vasile Cocea”, profesoara Daniela Ceredeev, un om cu o putere de muncă de excepție. Realizările petrecute în școală în toată această perioadă au beneficiat de energia și implicarea ei în comunitate. De doi ani de zile liceul din Moldovița crește zi de zi cu proiecte cu atragere de fonduri, cu copii implicați, cu cluburi școlare. În același timp colectivul de cadre didactice se implică foarte mult.
Daniela Ceredeev ne-a declarat: ”E foarte important pentru școala noastră să fie conectată într-o rețea europeană, de includere școlară. Copiii sunt deopotrivă beneficiari, dar sunt și propunători ai acestui proiect, pentru că ei, voluntariind într-un proiect european, își dezvoltă spiritul european, libertatea de gândire, dezvoltă competențe de limbă, de comunicare, de implicare civică până la urmă. E un beneficiu în același timp și pentru comunitate, pentru că membrii din comunitatea școlară extinsă interacționează cu partenerii noștri din proiect, pot cunoaște alte culturi, pot cunoaște alte valori pe care ei le împărtășesc și de ce nu, să și le asimileze”. Impresionați de cele constatate la Moldovița și de schimbul de idei constructiv avut, Guido Ricci, unul dintre inițiatorii din Italia ai programului, a spus:
”Da, îmi place ce am văzut aici, îmi place munca pe care o faceți. Astăzi în această școală am văzut lucruri mari făcute de elevi și profesori și îmi place mult unitatea dintre Asociația Europanet și munca la școală cu voluntari, în cadrul unei școli active. Acesta este cu siguranță modul în care pot crește și se pot dezvolta tinerii de aici.”



