50 de oameni au murit în accidente rutiere de la începutul acestui an pe raza județului Suceava, care este, din păcate, primul pe lista județelor în care se înregistrează cei mai mulți decedați pe șosele. Una din cauzele principale care au dus la această cifră îngrijorătoare este legată de accidentele mortale în care sunt implicați pietonii, bicicliștii și mopediștii. O treime din cei care au murit în acest an în accidente erau din aceste categorii, ceea ce înseamnă enorm în raport cu ponderea lor ca participanți la trafic.
Multe dintre aceste accidente pot fi catalogate ca stupide: pietoni care au intrat pur și simplu în fața unor mașini, bicicliști sau mopediști care au căzut în șanțuri ori s-au izbit în autoturisme, intrând pe contrasens ori după ce nu s-au asigurat la intrarea pe un drum cu prioritate.
Analizele Serviciului Rutier Suceava arată că din cei 50 de morți în accidente, 8 au fost pietoni care au traversat neregulamentar, 6 au fost mopediști și 3 bicicliști. Fără excepție, accidentele au avut loc din cauza victimelor.
Comisarul-șef Sorin Ursachi, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Suceava, a subliniat că aceste accidente, imposibil de prevenit, sunt o mare problemă și o particularitate a județului Suceava:
„În cazul bicicliștilor de exemplu, în 2015, în a doua jumătate a anului, am avut o medie de 23 de accidente pe lună, ceea ce este enorm. Din păcate, de cele mai multe ori sunt ignorate regulile minime, deplasarea pe sensul corect de mers, asigurarea la schimbarea direcției ori echipamente reflectorizante la deplasarea pe timp de noapte. O altă mare problemă este cea a consumului de alcool, adesea victimele accidentelor de bicicletă sunt în stare de ebrietate”, a arătat Sorin Ursachi, care a făcut un apel la cei care se deplasează pe două roți să respecte măcar regulile minime. În opinia sa, totul pleacă de la educația rutieră, care lipsește cu desăvârșire la o parte dintre cei care se deplasează pe biciclete sau pe mopede. O dovadă în acest sens este și că aproape zilnic se întocmesc dosare penale pe numele celor care conduc motoscutere fără a avea permis de conducere.
Cel mai adesea, cei care au fost răniți sau au murit în accidente sunt din categoria celor care folosesc bicicleta sau mopedul în scop utilitar, de regulă în mediul rural, pentru a se deplasa dintr-un loc în altul.
După cum am arătat și în ediția de ieri a cotidianului nostru, statistic, al doilea semestru al anului a adus, atât în 2014 cât și în 2015, un număr mult mai mare de accidente rutiere grave și de persoane decedate în urma acestora. Creșterile au fost foarte mari, de la 45% și până la peste 100%. Perioada critică este cea a lunilor iulie și august.
Polițiștii speră ca în acest an să nu mai înregistreze creșteri atât de mari ale numărului de accidente rutiere, iar pentru asta este nevoie de mai multă prudență din partea tuturor participanților la trafic.