Verdict: vinovat

Prima condamnare în dosarul nașilor de tren, pentru o mită de 30 de lei



Dosarul de corupție în rândul personalului de control CFR, instrumentat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov încă din 2012. Foto: Foto: Monitorul expres de Brașov
Dosarul de corupție în rândul personalului de control CFR, instrumentat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov încă din 2012. Foto: Foto: Monitorul expres de Brașov

Dosarul de corupție în rândul personalului de control CFR, instrumentat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov încă din 2012, s-a finalizat la prima instanță de judecată pentru un prim inculpat din județul Suceava. Mihaela Antonela Miculeac, conductor de tren, a fost judecată pentru infracțiunile de luare de mită și abuz în serviciu, procesul începând pe 11 decembrie 2014. Interesant este că aceasta a fost judecată pentru dobândirea, prin săvârșirea infracțiunii de luare de mită, a sumei de doar 30 de lei.
Condamnare suspendată sub supraveghere, cu o serie de obligații stricte
În ciuda prejudiciului extrem de mic (este vorba de cel probat efectiv de anchetatori, în cadrul a patru acte materiale) judecătorii nu au aplicat o pedeapsă tocmai mică. Miculeac a fost condamnată la doi ani de închisoare pentru infracțiunea de luare de mită și la 1 an și 6 luni de închisoare pentru abuz în serviciu. Cele două pedepse au fost contopite, astfel că inculpatei i s-a aplicat o condamnare de 2 ani și 6 luni de închisoare.
Magistrații au decis ca pedeapsa să fie suspendată sub supraveghere, pe durata unui termen de încercare de 2 ani și 6 luni de zile. Așadar, inculpata nu va executa nici o zi de închisoare dacă va respecta măsurile de supraveghere dispuse. Printre condițiile impuse, Mihaela Antonela Miculeac trebuie să anunțe, în prealabil, schimbarea locuinței și orice deplasare care depășește cinci zile, să comunice schimbarea locului de muncă, să comunice informații și documente de natură a permite controlul mijloacelor sale de existență, să frecventeze un program de reintegrare socială stabilit și derulat de serviciul de probațiune. O altă obligație impusă inculpatei este de a presta muncă neremunerată în folosul comunității pe o perioadă de 60 de zile, în cadrul unei instituții care va fi stabilită de serviciul de probațiune.
Instanța a mai stabilit că inculpatei îi este interzis dreptul de a exercita funcția de conductor de tren pe o perioadă de doi ani de zile. Încălcarea oricărei din obligațiile amintite mai sus va duce imediat la transformarea pedepsei în una cu executare.
Tribunalul Brașov a fost prima instanță care a judecat acest dosar, astfel că inculpata are dreptul să facă apel.
20 de inculpați din Suceava, o parte deja trimiși în judecată
Reprezentanții Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov au precizat, în toamna anului trecut, în urma unei solicitări a Monitorului de Suceava, că au o listă cu 20 de inculpați pentru luare de mită din Suceava, în dosarul care a vizat în total peste o sută de șefi de tren și conducători din țară. O parte din cei 20 sunt deja trimiși în judecată, procesele fiind pe rolul Tribunalului Brașov. Alții nu au fost încă trimiși în judecată, dar au calitatea de inculpați în dosare. Procurorii au anunțat că și aceștia urmează a fi trimiși în judecată.
Procurorii brașoveni care s-au ocupat de această amplă anchetă au decis ca fiecare inculpat să fie cercetat într-un dosar distinct, astfel explicându-se de ce aceștia nu au fost trimiși în judecată simultan.
Faptele de luare de mită, înregistrate de anchetatori
Ancheta în cazul celui mai mare dosar de corupție în rândul personalului CFR a început în mare forță la finele lui octombrie 2012. Peste o sută de șefi de tren sau secunzi ai acestora, conductorii, au fost urcați în microbuze și autocare și duși la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov, pentru a fi audiați. Mulți dintre ei au petrecut 24 de ore în arest, în baza ordonanțelor de reținere, după care au fost lăsați în libertate, însă cu diferite interdicții, de a părăsi localitatea de domiciliu sau țara. Peste acest dosar s-a așternut apoi o lungă liniște, avocații celor vizați acuzând că probatoriul împotriva suspecților este foarte slab ori chiar inexistent.
Conform anchetei procurorilor, conductorii de tren luau bani de la călătorii care circulau fără bilet, de regulă jumătate din valoarea tichetelor, iar transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor. La București, banii erau predați prin intermediul chioșcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord. Procurorii susțin că șpaga ajungea până la nivelul revizorilor.
Faptele de luare de mită au fost înregistrate de anchetatori.
Mai trebuie spus că mulți dintre șefii de tren și conductorii vizați de anchetă au fost retrogradați pe posturi inferioare în cadrul CFR, iar o parte au părăsit deja sistemul.



Recomandări

Un tânăr de 25 de ani, acuzat de procurorii de la DIICOT că transformase traficul de droguri în serviciul său zilnic. Sex și droguri cu o fată de 14 ani

Un tânăr de 25 de ani, acuzat de procurorii de la DIICOT că transformase traficul de droguri în serviciul său zilnic
Un tânăr de 25 de ani, acuzat de procurorii de la DIICOT că transformase traficul de droguri în serviciul său zilnic

Fapte șocante în cazul femeii arestate pentru viol: ar fi imobilizat o altă femeie, în timp ce era violată de doi indivizi

Un șofer care a acroșat fatal o bătrână și a fugit, în boxa acuzaților alături de doi complici care l-ar fi ajutat să șteargă urmele accidentului

Patru funcționari, puși sub acuzare în dosarul celor 1700 de străini cu cetățenii obținute fraudulos. Doi dintre ei au ajuns în arest

Fabrică de acte false pentru 1.700 de cetățeni din state foste membre URSS, la Câmpulung Moldovenesc
Fabrică de acte false pentru 1.700 de cetățeni din state foste membre URSS, la Câmpulung Moldovenesc