Să vezi și să nu crezi!

4-3-2 = PALME D’OR



Cum era de așteptat, ici-colo apar voci dispuse de-acum să pună la îndoială legitimitatea prestigiosului „Palme d’Or” obținut de filmul lui Mungiu. Și tot conform așteptărilor, unii cârcotași s-au grăbit să se pronunțe înainte de a-l vedea, stimulați, probabil, și de rezervele celor ce înțeleg să respecte drama și suferința doar dacă-s ratificate de dogmă. Ar mai fi și alte bănuite pricini – dar, fără îndoială, nu-i numaidecât să-ți placă „Evangheliștii” Alinei ca să-l aplauzi pe frate-său, Cristian! Pentru juriul de la Cannes, pelicula a fost surprinzătoare mai întâi prin neîncadrarea în cutumele festivaliere, întemeiate, de regulă, pe rețetarul scenaristic „en vogue”, pe box-office-ul vedetelor, pe vâlva mediatică și pe spectaculosul perfecțiunii tehnice. Un film cu actori cvasi-necunoscuți chiar în țara lor, cu sunetul înregistrat temerar, în priză directă, cu un buget care n-ar ajunge nici pentru toaletele divei ori pentru promotion-ul celorlalte producții din Festival, a venit cu o tulburătoare încărcătură de adevăr și de omenesc, determinând o decizie pe cât de neașteptată, pe atât de întemeiată. Și care a demonstrat convingător că, pentru a fi modern artisticește, nu-i nevoie să stai în cap și să te scarpini cu stânga la urechea dreaptă, ci-i destul să aduci un oarece plus real de cunoaștere umană în atenția ostenită a contemporanilor. Care ar mai fi atu-urile filmului, în afara celui sus menționat? Dialogul firesc, ne-contrafăcut, lipsit de afectare, care nu mai sună sârmos, ca-n multe dintre creațiile confraților lui Mungiu. Am senzația că actorilor nu li s-a cerut respectarea strașnică a dialogului din scenariul regizoral, ci li s-a lăsat libertatea de „a-și trăi vorbele”, poate și improvizând pe marginea replicii – desigur, în respectul sensului și intențiilor realizatorului. Ar fi, apoi, excelenta funcționare contrapunctică a planului doi, uneori (în scena petrecerii aniversare) chiar și a planului al treilea. Contrastul „de stare” funcționează fără ostentație, ca o fulgurare, planurile intersectându-se după formula „o mască râde, o mască plânge.” Deși tentantă încă din titlul ciclului „Amintiri din epoca de aur”, pedala politicului este apăsată cu multă măsură; Mungiu n-a avut nevoie să așeze acuzator în cadru portretele Ceaușeștilor, nici să-și asezoneze filmul cu scene devenite ieftioare din mărețele spectacole omagiale, fiindcă nu l-au interesat zurgălăii și tiribombele „epocii”, ci efectele ultragiante și dezumanizante de profunzime. Mult mai sugestivă și, dacă vreți, demascatoare, se arată lunga călătorie a eroinei prin întunericul „epocii” – la propriu. Apoi, deși trama i-ar fi îngăduit și justificat oricâte incursiuni decoltate, regizorul a știut să plaseze cele câteva apariții nude și replici de pe „ulița mică” într-un context în care tensiunea ideatică a filmului nu lasă loc nici unei sugestii sexi ori porno. Măsura, bunul gust și buna cuviință guvernează acest film dureros de adevărat, nutrit consistent din experiența vieții de student a regizorului. Care va fi seva următoarei pelicule? Rămîne de văzut.
Nu pot încheia fără să menționez emoționanta strădanie a cinematografului în care am urmărit premiera de gală de a pregăti spectatorul, introducându-l încă de la intrare în atmosfera evocată de film: fotolii jerpelite, pereți coșcoviți, sonorizare ante-diluviană (se înțelegea un cuvânt din trei!), closete cu uși fără clanțe, oglinzi șterpelite și țevi sparte. Exact ca atunci!



Recomandări

Gala Laureaților FITT Birlic și Draga Film Fest. Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”

Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”
Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”

Patru seri de film la final de august: proiecții speciale și competiții în cadrul Draga International Film Fest

Patru seri de film la final de august: proiecții speciale și competiții în cadrul Draga International Film Fest
Patru seri de film la final de august: proiecții speciale și competiții în cadrul Draga International Film Fest