2009 a fost anul mașinilor ieftine în Europa, vânzările de autoturisme de lux au scăzut spectaculos



Dacia și alte mărci ieftine au avut un an bun în Europa, reușind creșteri importante, de aproape 30%, ale înmatriculărilor de autoturisme noi, în timp ce giganții automobilului de lux, BMW, Mercedes și Lexus, au marcat scăderi care depășesc puternic contracția pieței.
Fenomenul de rearanjare a mărcilor preferate a fost determinat în 2009 de numeroși factori, de la criza financiară care a blocat creditul la recesiunea care a determinat guvernele țărilor europene să deruleze programe generoase de reînnoire a parcului auto, subvenționând din bani publici achizițiile de mașini noi.
Clienții s-au orientat astfel către modelele care au beneficiat de cele mai convenabile reduceri de preț și care au reușit totodată să convingă printr-un consum redus și, în general, prin costuri mai mici de întreținere.
Dintre mărcile comercializate în Europa (UE, Elveția, Norvegia și Islanda), Dacia a înregistrat cea mai bună creștere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi. Cifra a urcat pentru constructorul român cu 29,2%, la 237.912 unități. Singura marcă concurentă care a reușit să se apropie în top este ocupanta locului doi, Hyundai, cu un avans de 26,6%, însă la o cotă de piață ușor mai ridicată, de peste 340.000 de mașini.
Dacia, aflată în porfotoliul Renault, a reușit totodată dublarea înmatriculărilor pe piețele vest-europene, la aproape 190.000 de mașini, eclipsând avansul de 32,3% marcat de aceeași ocupantă a poziției a doua.
Restul companiilor, chiar și cele care produc autoturisme ieftine sau percepute drept ieftine, nu au reușit să depășească pragul de creștere de 10% în Europa, în timp ce piața europeană în ansamblu s-a contractat cu 1,6%, la 14,48 milioane de automobile, se arată într-un comunicat prezentat vineri de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Prin contrast, mărcile de lux BMW, Mercedes și Lexus au avut scăderi de 15,4%, 13,8% și, respectiv, 27,5%.
Clasamentul pe grupuri auto s-a modificat semnificativ față de anul trecut. Volkswagen a rămas liderul incontestabil al pieței auto europene, mărcile Volkswagen, Audi, Seat și Skoda însumând în Europa peste trei milioane de mașini înmatriculate, în urcare cu 0,7% față de 2008.
PSA Peugeot Citroen și Ford au rămas pe locurile doi, respectiv trei, însă pe patru a urcat Renault, devansând grupul american GM datorită creșterii Dacia, din moment ce marca franceză omonimă grupului a avut o scădere de 0,4%. Vânzările GM au fost afectate sever însă și de lovitura de imagine încasată de grup după falimentul și restructurarea finanțată de guvernul american cu zeci de miliarde de dolari.
Renault a urcat astfel cu un loc în clasamentul constructorilor, iar GM a coborât cu o poziție.
Fiat a rămas pe poziții, pe locul 6, dar mașinile relativ ieftine ale mărcii Toyota au propulsat grupul japonez pe locul 7 în Europa, de pe 9 în 2008.
Toyota a devansat BMW și Daimler, care au căzut în urma constructorului nipon după înmatriculările din 2009, din cauza reticenței consumatorilor față de produsele de lux.