Dacia și alte mărci ieftine au avut un an bun în Europa, reușind creșteri importante, de aproape 30%, ale înmatriculărilor de autoturisme noi, în timp ce giganții automobilului de lux, BMW, Mercedes și Lexus, au marcat scăderi care depășesc puternic contracția pieței.
Fenomenul de rearanjare a mărcilor preferate a fost determinat în 2009 de numeroși factori, de la criza financiară care a blocat creditul la recesiunea care a determinat guvernele țărilor europene să deruleze programe generoase de reînnoire a parcului auto, subvenționând din bani publici achizițiile de mașini noi.
Clienții s-au orientat astfel către modelele care au beneficiat de cele mai convenabile reduceri de preț și care au reușit totodată să convingă printr-un consum redus și, în general, prin costuri mai mici de întreținere.
Dintre mărcile comercializate în Europa (UE, Elveția, Norvegia și Islanda), Dacia a înregistrat cea mai bună creștere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi. Cifra a urcat pentru constructorul român cu 29,2%, la 237.912 unități. Singura marcă concurentă care a reușit să se apropie în top este ocupanta locului doi, Hyundai, cu un avans de 26,6%, însă la o cotă de piață ușor mai ridicată, de peste 340.000 de mașini.
Dacia, aflată în porfotoliul Renault, a reușit totodată dublarea înmatriculărilor pe piețele vest-europene, la aproape 190.000 de mașini, eclipsând avansul de 32,3% marcat de aceeași ocupantă a poziției a doua.
Restul companiilor, chiar și cele care produc autoturisme ieftine sau percepute drept ieftine, nu au reușit să depășească pragul de creștere de 10% în Europa, în timp ce piața europeană în ansamblu s-a contractat cu 1,6%, la 14,48 milioane de automobile, se arată într-un comunicat prezentat vineri de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Prin contrast, mărcile de lux BMW, Mercedes și Lexus au avut scăderi de 15,4%, 13,8% și, respectiv, 27,5%.
Clasamentul pe grupuri auto s-a modificat semnificativ față de anul trecut. Volkswagen a rămas liderul incontestabil al pieței auto europene, mărcile Volkswagen, Audi, Seat și Skoda însumând în Europa peste trei milioane de mașini înmatriculate, în urcare cu 0,7% față de 2008.
PSA Peugeot Citroen și Ford au rămas pe locurile doi, respectiv trei, însă pe patru a urcat Renault, devansând grupul american GM datorită creșterii Dacia, din moment ce marca franceză omonimă grupului a avut o scădere de 0,4%. Vânzările GM au fost afectate sever însă și de lovitura de imagine încasată de grup după falimentul și restructurarea finanțată de guvernul american cu zeci de miliarde de dolari.
Renault a urcat astfel cu un loc în clasamentul constructorilor, iar GM a coborât cu o poziție.
Fiat a rămas pe poziții, pe locul 6, dar mașinile relativ ieftine ale mărcii Toyota au propulsat grupul japonez pe locul 7 în Europa, de pe 9 în 2008.
Toyota a devansat BMW și Daimler, care au căzut în urma constructorului nipon după înmatriculările din 2009, din cauza reticenței consumatorilor față de produsele de lux.