Economie de timp

Șapte suceveni și-au cumpărat avioane



Alexandru Scheul: „Mi-am luat avion din cauza timpului care nu îmi mai ajunge”
Alexandru Scheul: „Mi-am luat avion din cauza timpului care nu îmi mai ajunge”

Starea proastă a șoselelor și aglomerația orientează din ce în ce mai mult oamenii de afaceri spre mijloace de transport mai rapide, mai ales că timpul înseamnă bani. În județul Suceava sunt deja șapte avioane particulare, deținute de oameni de afaceri. Patru dintre ei, fiecare cu avionul lui, sunt din Rădăuți- Alexandru Scheul, proprietarul firmei Killer, Dan Mitric, proprietarul grupului de firme cu același nume, Radu și Sorin Trelea, tată și fiu, instructori de zbor la Aeroclubul Suceava. Printre sucevenii care mai dețin avioane, singuri sau cu asociați, se mai numără Ionuț Guliciuc și Cosmin Buhu. Hangarul aeroclubului de lângă aeroportul Salcea adăpostește toate cele șapte avioane ale sucevenilor, contra unei chirii lunare de 100 de euro. Toți proprietarii au brevet de pilot și își pilotează singuri avioanele. Ultimul venit în comunitatea „zburătorilor” este Alexandru Scheul, care are și cel mai nou și mai vândut model de avion din categoria celor ușoare: un CTLS din fibră de carbon, fabricat în 2008 în Germania, cu motor Bombardier ROTAX 912, de 100 de cai putere, în 4 cilindri. Are două locuri și a costat 103.000 euro.
„Mi-am luat avion din cauza timpului care nu îmi mai ajunge. Întâi mi-am luat motor ca să circul mai ușor, dar șoselele au devenit atât de aglomerate, că nu se mai putea. Acum, în maxim două ore, sunt la București, mai mult timp pierd în București, să străbat orașul cu mașina, decât îmi ia să ajung la aeroport. Și mi-am împlinit un vis, din copilărie am visat să zbor și a dat Dumnezeu că s-a împlinit”, ne-a spus Alexandru Scheul.
Rădăuțenii și-au amenajat o pistă de 600 m la Frătăuții Noi
Când a decis să zboare, s-a înscris la cursurile de pilotaj la aeroclubul din Suceava și a dat examen pentru obținerea brevetului la Ploiești. L-a luat cu media 8,90. Povestește despre dificultățile examenului, despre care spune că este la fel de greu ca cel pentru piloții de linie, cu teste din meteorologie, radiolocații, aerodinamică sau performanțe umane.
Cu toate că între Suceava și Rădăuți nu sunt decât 40 de kilometri, rădăuțenii proprietari de avioane vor să aibă propriul lor aerodrom. De la Primăria Frătăuții Noi au concesionat pe 10 ani o suprafață de teren și au amenajat o pistă de 600 de metri, balizată după toate regulile în domeniu, dar s-au blocat la cumpărarea a 50 de ari de teren pentru hangar. Sătenii nu vor să le vândă cu mai puțin de 2.000 de euro/arul. „Spun că, dacă am avut bani de avioane, avem și pentru teren. Nu-și dau seama ce înseamnă pentru afaceri și pentru turism să aibă un aerodrom acolo. Vrem să investim vreo 40.000 de euro, să facem un hangar pentru 10-15 avioane. Avem prieteni care ar veni aici, dar nu au unde să-și lase avioanele peste noapte. Ăsta este viitorul, aviația civilă ultra-ușoară. Eu am privit întotdeauna în față și am vrut să fac un pas înaintea celorlalți. Timpul mi-a confirmat că am avut dreptate”, a spus omul de afaceri.
„Rădăuțenii sunt orgolioși și vor să aibă totul al lor”
Avionul pe care îl deține are o autonomie de zbor de 2.000 de kilometri, deci practic poate zbura oriunde în Uniunea Europeană. Consumul este de aproximativ 16 litri/oră, benzină fără plumb. Un drum de la Frătăuți la Constanța, de exemplu, îl face în două ore și 10 minute, cu un consum de 40 de litri de benzină.
„Dacă îmi luam un jeep mă costa mai mult și nu mă mișcam atât de repede”, spune râzând Alexandru Scheul.
Din punct de vedere al siguranței, avionul este dotat cu parașută, astfel că, în caz de necesitate, o parte din cabină se dislocă și parașuta se deschide. Greutatea pe care o poate transporta este de până la 280 de kilograme.
Din familie, îi împărtășesc pasiunea pentru zbor soția și fiica sa, Ana, ambele intenționând să urmeze cursurile școlii de pilotaj și să-și obțină brevetul. Ana se va căsători curând cu un francez din Legiunea Străină și probabil că se va stabili în Franța, așa că toți membrii familiei vor să fructifice modalitățile de scurtare a timpului de care au nevoie pentru a se vedea.
Întrebat care ar fi explicația că primii suceveni care și-au cumpărat avioane au fost cei din Rădăuți, Alexandru Scheul ne-a răspuns: „Rădăuți este un oraș bucovinean sută la sută și rădăuțenii sunt altfel decât cei din restul județului. Sunt orgolioși și nu vor să depindă de nimeni, vor să aibă totul al lor. Casa lor, mașina lor, acum avionul, aeroclubul lor. Așa suntem noi, nu vrem să depindem de alții”.



Recomandări

„Pe aripi de istorie. Așii cerului, avioane și aviatori”, oră de educație muzeală la Muzeul de Istorie Suceava

„Pe aripi de istorie. Așii cerului, avioane și aviatori”, oră de educație muzeală la Muzeul de Istorie Suceava
„Pe aripi de istorie. Așii cerului, avioane și aviatori”, oră de educație muzeală la Muzeul de Istorie Suceava