Zgonea și Filip sesizează CC susținând că OUG 41 era aplicabilă pentru referendum



Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, și președintele interimar al Senatului, Petru Filip, au sesizat Curtea Constituțională, susținând că baza legală în care a fost convocat referendumul din 29 iulie a fost OUG 41, care elimina cvorumul.
În sesizarea transmisă CC, Zgonea și Filip susțin că la nivelul Curții ar trebui să se ia în considerare faptul că forma legii referendumului în baza căreia a fost convocat scrutinul nu prevedea un cvorum de prezență la urne.
„Legea aplicabilă procedurii de desfășurare a referendumului este, în opinia noastră, cea de la data declanșării procedurii. Aplicarea unor prevederi legale intrate în vigoare ulterior declanșării procedurii referendumului este contrară dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constituția României privind neretroactivitatea legii”, se arată în documentul obținut de MEDIAFAX.
Astfel, ei precizează că trebuie avută în vedere derogarea de la art. 5, alin. (2), care condiționează valabilitatea referendumului de participarea a cel puțin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale, iar demiterea președintelui să se realizeze dacă este aprobată de majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetățenilor care au participat la referendum.
„Acest punct de vedere este conform cu spiritul Deciziei nr. 420/2007 a Curții Constituționale, din care rezultă că dispozițiile aplicabile procedurii referendumului pentru demiterea Președintelui sunt cele în vigoare la data suspendării sale din funcție de către Parlament”, susțin Zgonea și Filip.
De asemenea, președinții celor două Camere trec în revistă succesiunea în care au fost adoptat actele normative care au privit referendumul de demitere a președintelui Traian Băsescu.
„La data declanșării procedurii referendumului pentru demiterea Președintelui României erau în vigoare dispozițiile Legii nr. 3/2000, așa cum au fost modificate prin OUG nr. 41/2012 și validarea rezultatelor referendumului trebuie să fie făcută conform acestui act normativ, în caz contrar fiind încălcate dispozițiile art. 15 alin. (2) din Constituție”, susțin Zgonea și Filip.
„Din punctul nostru de vedere, respectarea statului de drept și a Codului de bune practici în materie de referendum elaborat de Comisia de la Veneția nu poate fi făcută decât aplicând procedurii referendumului normele în vigoare la data declanșării procedurii referendumului, adică OUG nr. 41/2012”, mai arată președinții celor două Camere ale Parlamentului.