Infrastructura din județul Suceava este găurită ca un șvaițer. Dacă drumurile ce trebuie refăcute însumează sute de kilometri, mari probleme întâmpinăm și în cazul podurilor. O bună parte dintre acestea au durata de exploatare depășită de ani buni și doar faptul că au fost construite temeinic și nu au fost supuse unor inundații mari a făcut să rămână încă în picioare. Mai grav este că aceste poduri se găsesc și pe drumurile naționale din județ. Administratorii drumurilor recunosc că au o problemă, dar că nu o pot rezolva în lipsa banilor.
Un sfert din poduri sunt „depășite”, altele „îmbătrânesc” rapid
Din cele 175 de poduri aflate în inventarul celor două Secții de Drumuri Naționale din județ, de la Suceava și Câmpulung Moldovenesc, un sfert trebuiau înlocuite de multă vreme. Mai exact, pe raza Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc sunt 18 poduri cu durata de exploatare depășită, în timp ce pe Secția de Drumuri Naționale Suceava sunt 23 astfel de cazuri.
Din urmă, „îmbătrânesc” rapid și alte poduri. Pe întreg județul, alte 53 de poduri au între 41 și 50 de ani vechime, ceea ce înseamnă că în viitorul apropiat ar trebui să intre într-un amplu program de reparații capitale sau de înlocuire. Deocamdată, totul e la stadiul de constatare, pentru că banii necesari lucrărilor nu se întrezăresc de nicăieri.
„Podurile vechi nu corespund noilor standarde de proiectare”
Degradarea permanentă a podurilor ca urmare a vechimii și ca urmare a calamităților naturale este un fenomen vizibil pentru șefii secțiilor locale de drumuri naționale. Atât Andrei Cristian Huțanu, șeful SDN Suceava, cât și Florin Anechiti, șeful SDN Câmpulung Moldovenesc, recunosc că situația nu este tocmai bună.
„Vechimea foarte mare a podurilor fără efectuarea lucrărilor de intervenție, precum și rămânerea lor în clasa de încărcare I pot conduce la înrăutățirea stării cu trecerea în clasele IV și V de stare tehnică, având drept consecință impunerea de restricții de tonaj și/sau viteză. De asemenea, podurile vechi nu corespund noilor standarde de proiectare uniforme promovate la nivel european prin EUROCOD-uri”, au arătat cei doi șefi ai secțiilor de drumuri naționale din județul Suceava.
Lucrările de reparații, reabilitare și înlocuire a podurilor care au durata de exploatare încheiată se pot realiza cu costuri enorme. Nimeni nu știe exact care ar fi sumele necesare, iar specialiștii spun că estimările trebuie făcute punctual, de la caz la caz.
„Veteranul” podurilor, vechi de 116 ani
Din toată „garderoba” de poduri de pe drumurile naționale din județ, o notă aparte face cel de la Dărmănești, de pe drumul european 85. Bolta de zidărie de peste pârâul Hătnuța a fost ridicată în 1895, iar până acum a rezistat în condiții foarte bune, în timp ce calea de rulare a fost consolidată în 1984.
Alte două poduri cu o vechime de aproape 80 de ani sunt cele de pe drumul european 576. Atât cel de peste râul Moldovița, de la Vama, cât și cel de la Câmpulung Moldovenesc, peste pârâul Valea Caselor, au fost înlocuite anul trecut, iar în scurt timp trebuie recepționate.
Restricții de viteză ignorate pentru un pod vechi de 78 de ani
Un alt pod care s-a șubrezit de-a lungul anilor este cel de pe DN 29A, care traversează râul Siret în zona localității Zvoriștea. Edificat în 1933, podul a fost greu încercat de-a lungul timpului de viiturile de pe Siret. Tocmai din acest motiv, administratorii drumului au impus restricții de circulație. Mai exact, autovehiculele care trec peste podul de la Zvoriștea ar trebui să circule cu o viteză maximă de 30 km/h, restricție pe care nimeni nu o bagă în seamă. Asta înseamnă că podul se degradează mai rapid, iar o eventuală inundație ar putea genera probleme serioase, inclusiv care să ducă la închiderea circulației rutiere.