Dacă sucevenii au avut anul acesta ca brand al sărbătorilor pascale oul încondeiat, humorenii, a căror sărbătoare a urbei se împletește cu Festivalul Internațional de Grafică Satirică și Literatură Umoristică “Umor la… Gura Humorului”, și-au ales ca brand…barabula.
Implementarea barabulei ca soluție de salvare din criză
Zilele Humorului, organizate în intervalul 9 – 12 iulie a.c., sărbătoare cu prilejul căreia primarul Marius Ursaciuc și-a propus să „implementeze” barabula ca soluție de salvare din criză, se desfășoară sub sloganul “Fie criza cât de mare, barabula e scăpare!”.
Și pentru că cea de-a XIX-a ediție a festivalului de umor humorean a avut ca temă „Zâmbetul crizei”, s-a încercat cuplarea acestuia cu…barabula.
Criză, vorba vine, pentru că anul acesta s-a înregistrat recordul absolut de participare la ambele secțiuni ale festivalului: 175 de caricaturiști la secțiunea de grafică satirică și 65 de epigramiști la secțiunea de literatură umoristică.
„Zâmbetul crizei”, un subiect fără predicat
„Zâmbetul crizei” („un subiect fără predicat”, cum vibrau sonor megafoanele urbei) a reunit pe simezele Muzeului Obiceiurilor Populare din Bucovina din Gura Humorului nu mai puțin de 12 expoziții: expoziția concurenților, expozițiile personale ale lui Ștefan Popa POPA’S, Florian Doru Crihană, Mihăiță Porumbiță, Nicolae Lengher, Sergiu Grapă, Florin Sușinschi și Radu Bercea (veteranul graficii satirice din Bucovina, care a expus 70 de lucrări, tot atâtea câți ani va împlini în această vară), expozițiile IN MEMORIAM Sorin Postolache și George Gavrilean, precum și cele două desfășurări expoziționale de excepție, oferite de maestrul POPA’S, documentara „Incoerenții” și retrospectiva „Caricatura latino-americană de ieri și de astăzi”.
Zâmbind de dragul crizei
Un festival de umor circumscris Zilelor Humorului, care nu este până la urmă decât „o încercare de a îndrepta ceea ce se mai poate cu zâmbetul pe buze”, așa cum a spus, la festivitatea de deschidere, directorul muzeului, Vera Romaniuc, o manifestare la care primarul urbei a promis că va ține cură de slăbire „zâmbind de dragul crizei”.
Așa că, „în orașul cel mai cunoscut din România, pentru că toată lumea din țară a ajuns în…Gura Humorului” (cum mi-a șoptit la ureche prof. Gheorghe Solcan, cel care a ticluit catrenele pentru caricaturile lui Radu Bercea) s-a impus pe parcursul manifestărilor, prin dispoziția fermă a primarului, „zâmbetul de criză obligatoriu”.
Trabant-ul înflorit
În căutarea brandului humorean (barabula, de fapt cartoful adus din Lumea Nouă și aclimatizat în Europa în secolul al XVI-lea, dar „alintat” așa în graiul moldovenilor) am fost împins de câțiva glumeți autohtoni către un Trabant care…a prins rădăcini și a înflorit pe trotuar.
Ca să nu fac vreo confuzie, cineva mi-a atras atenția că nu aceasta este mașina care se oferă ca premiu Marelui Câștigător al Zilelor Humorului, ci FIAT-ul din imediata apropiere („Vii pe jos și pleci cu Punto!), așa că am continuat căutarea barabulei pe care am găsit-o până la urmă peste drum, la Târgul Meșterilor Populari.
„Barabula de Aur”
Am găsit-o în mai multe exemplare, fie umplând găvanele ochilor uneia dintre măștile cioplite de meșterul Toader Ignătescu (mască pe care i-a dăruit-o edilului Marius Ursaciuc cu urarea „Așa să li se bulbuce ochii dușmanilor!”), fie într-un castron (străpunsă de o furculiță și de coada unei linguri de lemn) ținut cu fală de Florin Cramariuc, starostele meșterilor populari bucovineni, care purta diagonala tricoloră a primarului „decăzut” din drepturi (și obligații) până la sfârșitul festivalului.
Așa că, sub semnul crizei și având ca brand „Barabula”, humorenii și oaspeții lor, arborând „zâmbetul de criză obligatoriu”, au petrecut ieri cu gândul la „Barabula de Aur”, prima ediție a concursului de măiestrie culinară (urmat de degustare), care își propune să promoveze bucătăria bucovineană, programat pentru astăzi la ora 11:00.
Poftă bună la barabule!
Atelierele de grafică satirică și Târgul de Carte „Ludens Libris”
În căutarea barabulei, m-am abătut și pe Aleea Artiștilor, unde s-au deschis atelierele de grafică satirică și Târgul de Carte „Ludens Libris”.
Dacă artiștii graficieni s-au instalat și au trecut grabnic la executarea de portrete tuturor doritorilor, editorii și autorii de scrieri satirice și-au etalat marfa în așteptarea clienților.
Printre ei, scriitorul Cornel Udrea, cu două edituri de la Cluj („Napoca Star” și „Eikon”) prezentând pachetul de umor la purtător „O criză de râs”, un set care cuprinde volumele „Ciuperci potabile”, „Oameni de unică folosință”, „Aut Caesar, ofsaid nihil” și CD-ul „Românul brusc” (roman vorbit).






