Caracterul de urgență al ordonanței prin care Guvernul a modificat, miercuri, Legea Curții Constituționale a fost justificat de purtătorul de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu, prin faptul că Guvernul „poate simți nevoia să modifice urgent, în orice clipă, orice crede necesar la acel moment”.
Întrebat cum este motivat caracterul de urgență al ordonanței de urgență prin care Guvernul a modificat, miercuri, Legea Curții Constituționale, purtătorul de cuvânt al Executivului a afirmat la început că Guvernul are abilitarea de a emite în vacanța parlamentară ordonanțe de urgență (abilitarea fiind însă doar pentru ordonanțe simple și numai în anumite domenii-n.r.), după care a explicat că astfel se revine la situația de dinainte de anul 2010, când Curtea avea doar anumite atribuții.
La insistențele jurnaliștilor de a explica motivul pentru care Guvernul a simțit brusc nevoia, după doi ani, să modifice în regim de urgență Legea Curții Constituționale, Zaharescu a răspuns : „Guvernul poate să simtă nevoia să modifice urgent, în orice clipă, orice crede la momentul ăla necesar. Probabil că în acest moment, când s-a produs ordonanța de urgență, exact acum trebuia să vină”.
Guvernul a emis ulterior un comunicat în care se amintește că articolul 27, alineatul 1 din Legea 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale a fost modificată prin Legea 177/2010, în sensul că la competența Curții Constituționale de a se pronunța asupra constituționalității regulamentelor Parlamentului s-au adăugat și hotărârile Camerei Deputaților, ale Senatului, precum și cele ale plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului.
„Hotărârile Parlamentului nu sunt adoptate în exercitarea competenței legislative conferită de Constituție, ci vizează alte activități, precum cele de numiri în funcții sau cele care țin de activitatea curentă a Parlamentului. Or, modificarea adusă în anul 2010 și conferirea competenței Curții Constituționale de a se pronunța asupra hotărârilor Parlamentului este de natură să creeze disfuncționalități în activitatea Parlamentului. Pentru aceste motive, Guvernul consideră necesar că trebuie intervenit deîndată pentru conferirea cadrului legal necesar desfășurării în bune condiții a activităților instituțiilor fundamentale în acord cu atribuțiile acestora conferite de Constituție”.
Guvernul a decis, miercuri, prin ordonanță de urgență, că judecătorii Curții Constituționale vor avea dreptul să se pronunțe doar asupra constituționalității Regulamentelor Parlamentului, nu și asupra hotărârilor plenului Camerei Deputaților, plenului Senatului sau plenului celor două camere.
Un argument pe care se bazează Guvernul este că, până în 2010, Curtea Constituțională avea dreptul de a emite doar avize consultative, dar fostul Guvern a introdus un nou prag, cu un aviz obligatoriu, ceea ce ar fi transformat Curtea în „instituție politică”.
Ordonanța a fost publicată tot miercuri în Monitorul Oficial și imediat în Monitor au fost publicate și hotărârile prin care Vasile Blaga și Roberta Anastase sunt revocați din funcțiile de președinți ai Senatului și Camerei Deputaților, precum și cele prin care sunt numiți Crin Antonescu și Valeriu Zgonea la conducerea celor două camere.
Surse guvernamentale au declarat că judecătorii Curții Constituționale nu se mai pot astfel opune procedurii de suspendare din funcție a președintelui Traian Băsescu.
USL a solicitat convocarea Parlamentului în sesiune extraordinară, joi și vineri, pentru suspendarea din funcție a președintelui Băsescu.