Yahoo acuză Facebook că îi încalcă patentele



Yahoo amenință Facebook cu o dispută pentru încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală asupra unor patente care acoperă rețele de socializare, publicitate online și personalizare, elemente centrale afacerilor Facebook, potrivit Financial Times.
Anunțul Yahoo vine cu câteva luni înaintea unei oferte publice inițiale a Facebook, situație care ar oferi grupului american cu operațiuni pe piața căutărilor online un atu în negocierile cu Facebook și posibil chiar poziția de a cere un pachet de acțiuni la rețeaua de socializare.
„Yahoo are o responsabilitate față de acționari, angajați și alte persoane implicate să-și protejeze drepturile de proprietate intelectuală. Trebuie să insistăm ca Facebook să încheie un acord de licențiere sau vom fi nevoiți să continuăm unilateral pentru protejarea drepturilor noastre”, se arată într-un comunicat al Yahoo.
Patentele în cauză, între zece și 20, acoperă rețele sociale, publicitate și personalizare, potrivit unei surse apropiate situației.
Facebook a replicat că a aflat de această situație abia luni și nu a avut timp să evalueze complet afirmațiile Yahoo.
Disputele asupra drepturilor de proprietate intelectuală sunt ceva nou pentru Facebook, dar probabil se vor înmulți, întrucât operatorul celei mai populare rețele de socializare din lume deține doar 56 de patente care să-i protejeze drepturile. În ultimele 18 luni, Facebook a depus cereri pentru peste 410 patente, potrivit firmei de administrare a activelor M. CAM. Mai multe companii prezente pe internet, între care și Amazon, dețin patente referitoare la rețelele de socializare.
Pentru Yahoo, disputa ar putea fi o mutare strategică pentru a face rost de bani. Momentul amintește de o acuză similară adusă de Yahoo rivalului Google la listarea acestuia în 2004. Yahoo preluase compania Overture, care a inventat publicitatea pe motoarele de căutare, și a reușit să convingă Google să plătească pentru drepturile de licențiere cu un pachet de acțiuni în valoare de 230 milioane de dolari, după cotația de la listare două săptămâni mai târziu.
O persoană apropiată planurilor Yahoo a negat că anunțul este motivat de iminența listării. Mai degrabă, acesta reflectă încercarea noului director general al Yahoo, Scott Thompson, de a crește performanțele tuturor aspectelor operațiunilor grupului, a spus sursa.