Atinge suta de kilometri în doar 3,5 secunde și a băgat în sperieți și supermașinile, pe pistă depășind clar cele mai rapide modele de la Ferrari și Porsche. Numele său este X1 și vine din patria inovațiilor tehnologice, Silicon Valley. X1 este autoturismul electric care risipește și una dintre ultimele limite ale acestor tipuri de mașini, și anume randamentul pe stradă. Modelul a fost realizat de inginerul electronist de origine neozeelandeză Ian Wright, care a combinat șasiul unui roadster sportiv, celebrul Atom Ariel, cu un motor electric de mare putere (numărul maxim de rotații pe minut este de 13.300) și un bloc de baterii de 4.000 de amperi, echivalentul unui mic fulger. Rezultatul este o mașină ușoară, care cântărește mai puțin de 700 de kilograme și atinge suta de kilometri în 3,5 secunde. Aceste rezultate remarcabile i-au permis „jucăriei” lui Wright să lase în urmă un Ferrari 360 Modena sau un Porsche Carrera GT, bolizi care au o putere aproape triplă față de cei 236 de cai putere ai lui X1. Însă care ar fi secretele acestui bolid ecologic? Primul ar fi bateriile. Acestea nu sunt pe bază de nichel, cum sunt ceilalți acumulatori de la mașinile electrice sau hibride, ci din ioni de litiu, precum cele de la laptopuri sau celulare. Doar astfel s-a putut asigura un număr de amperi suficient pentru a permite un randament remarcabil pentru X1, a cărui viteză, din motive de siguranță, este limitată electronic la 190km/h. Altă componentă-cheie este un software care coordonează computerul de bord, reglând distribuirea de putere și reușind să mențină autoturismul în limitele normele, evitând orice risipă de energie. Cum era și de așteptat, prețul este destul de piperat – 100.000 de euro, din care aproape jumătate (45.000 de euro) sunt doar pentru blocul de baterii. Prețul nu este deloc mic, însă, de menționat că este mult mai avantajos decât cel pentru modelele economice de la Porsche și Ferrari, de la care X1 speră să fure câțiva clienți.
(Delia PĂTRU – Click News)
