Votul pentru proiectul de lege care introduce Bacalaureatul profesional a fost amânat pentru o nouă ședință de plen a Senatului, după o dezbatere de aproximativ o oră și jumătate.
Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat în plen că dezbaterea proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995 a făcut posibilă introducerea Bacalaureatului profesional.
Andronescu a arătat că introducerea Bacalaureatului profesional reprezintă o soluție pentru acei elevi care nu doresc o carieră prin învățământ superior, ci la un nivel de carieră patru, potrivit standardelor europene.
Ecaterina Andronescu a mai menționat că este 150.000 de elevi nu au promovat Bacalaureatul în ultimii doi ani.
Senatorul PDL Radu Berceanu a declarat în cadrul dezbaterilor la proiectul de lege că a predat la un liceu industrial din Craiova, cu specialitatea aeronautică, și poate comenta această lege, în consecință.
„Senzația mea că prin ceea ce se vorbește și se face, a merge spre o meserie este ceva degradant, rușinos. Toată lumea trebuie să meargă la facultate, să aibă un carton la mână, dar care nu îi folosește la nimic mai târziu”, a spus Berceanu.
El a precizat că părinții și copiii trebuie convinși că fac un lucru bun prin alegerea unei meserii.
„Se încearcă rezolvare unei situații tranzitorii”, a mai spus Berceanu, adăugând că aceia care au o diplomă de bacalaureat „adevărată” trebuie să aibă și cunoștințele care se impun.
„Trebuie să rămână învățământul profesional de doi ani, cu contractul cu societatea comercială și care într-adevăr ajută la formarea unei meserii”, a mai spus Berceanu, criticând introducerea lucrării la educație antreprenorială, care nu îi ajută cu nimic pe elevi.
Senatorul PNL Mihaela Popa a declarat, la rândul ei, că problema elevilor de la liceele tehnologice nu se rezolvă.
„Acești copii nu au nicio șansă să fie evaluați la profilul la care se pregătesc”, a spus Popa, arătând că este nevoie de o evaluare la disciplinele de profil, pentru a nu se încălca principiul egalității de șanse.
Mihaela Popa a mai arătat că Bacalaureatul profesional este un prim pas pentru rezolvarea acestei probleme și a anunțat că va vota proiectul de lege.
Senatorul PDL Radu F Alexandru a spus că pentru toți miniștrii Învățământului, de-a lungul timpului, se aplică zicala „drumul spre iad este întotdeauna pavat cu bune intenții”.
„A veni astăzi să propui acest bacalaureat profesional atât pentru liceele industriale cât și pentru cele teoretice, înseamnă a crea o problemă cu niciun suport în logică. Introducerea acestui bacalaureat înseamnă o ștachetă foarte jos coborâtă pentru a avea rezultate bune la următoarea sesiune de bacalaureat”, a mai spus Radu F Alexandru.
Președintele Comisiei de învățământ, democrat-liberalul Mihail Hărdău, a declarat că acceptarea amendamentului privind Bacalaureatul profesional, în cadrul comisiei, a fost făcută ca o măsură „tranzitorie”.
„Este o mică șansă dată celor care și-au ales greșit, acum patru ani, traseul profesional”, a arătat Hărdău, precizând că această modificare răspunde necesităților a cinci generații de elevi și a adăugat că este cea mai bună decizie luată în ultimii zeci de ani în educație.
„Nelăudabil este că din bugetul Ministerului nu s-a alocat niciun leu pentru învățământul profesional anul trecut”, a mai arătat Mihail Hărdău.
Dezbaterile pe proiectul de lege au durat o oră și jumătate, la final, senatorul Ioan Ghișe propunând sistarea acestor discuții, arătând că nu se schimbă nimic dacă spui într-o oră ceea ce se poate concentra în zece minute de discurs.
În încheiere, ministrul Educației a arătat că dezbaterile din Senat au fost binevenite și a arătat că evaluările Ministerului au conturat un învățământ liceal extrem de polarizat, o problemă fiind liceele tehnologice.
Andronescu a anunțat o preocupare deosebită a Guvernului pentru învățământul profesional, începând cu clasa a noua, prin contracte cu angajatorii.
„Cred că această formulă nu este una care să cosmetizeze, ci una necesară și care va produce efecte pe piața muncii”, a concluzionat Ecaterina Andronescu.
Ea a dat exemplul lui Bill Gates care a pornit la drum cu întrebarea „ce pot face eu cu ceea ce am învățat în școală?” și a menționat că suntem cu toții produsul școlii pe care am terminat-o.
Potrivit proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995, absolvenții ciclului superior al liceului care susțin și promovează examenul de bacalaureat profesional dobândesc, potrivit legii, diploma de bacalaureat profesional, care le dă dreptul de acces pe piața muncii, fără drept de acces, însă, în învățământul superior.
Legea dă dreptul oricărui elev de a da acest examen, din orice liceu, oricare ar fi filiera sau profilul acestuia, pentru că disciplina de educație antreprenorială o parcurg toți liceenii.
Potrivit legii, examenul pentru bacalaureatul profesional nu schimbă conținutul programei pe care elevii au parcurs-o pe timpul anilor de liceu, iar probele din examenul de Bacalaureat profesional cronologic vor fi așezate înaintea probelor scrise de la examenul de bacalaureat național.
Pentru Bacalaureatul profesional, potrivit proiectului de lege, elevii vor susține două probe: un proiect și o probă practică, precum și o lucrare scrisă la educația antreprenorială. Probele de competențe sunt comune și la bacalaureatul național și la bacalaureatul profesional.
În plus, dacă cineva care susține bacalaureatul profesional vrea să meargă spre învățământul superior și se răzgândește în aceeași sesiune, după o sesiune sau două sesiuni de bacalaureat, el se poate întoarce, poate susține probele scrise de la bacalaureatul național și, după aceea, are acces spre învățământul superior.
Legea are caracter organic, Senatul fiind forul decizional.