Vosganian: Discuțiile cu Comisia Europeană privind taxa auto, finalizate până săptămâna viitoare



Autoritățile române și oficialii Comisiei Europene (CE) vor finaliza, până săptămâna viitoare, discuțiile privind taxa auto, ulterior urmând să fie stabilit nivelul final al acesteia și să fie elaborat proiectul de act normativ, a declarat, luni, ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian.
„Ne-am asumat solicitarea CE ca nivelul taxei să fie compatibil cu valoarea de piață”, a spus Vosganian.
El a precizat că încasările din taxa auto vor fi administrate de Ministerul Mediului.
Valoarea taxei de primă înmatriculare va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro, au declarat săptămâna trecută, agenției MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Executivul a decis, săptămâna trecută, să transmită Comisiei Europene o scrisoare conținând modificările pe care le propune în legătură cu modul de calcul al taxei de primă înmatriculare. Modul în care aceasta a fost aplicată anterior a nemulțumit Comisia, care a apreciat că taxa este discriminatorie în ceea ce privește mașinile mai vechi.
„Noul principiu pe care-l introducem în modul de calcul al taxei este acela că vechimea converge cu deprecierea în cazul mașinilor din aceeași clasă Euro și cu cilindree similară”, au spus sursele citate.
Potrivit acestora, dacă taxa actuală pentru o mașină nouă cu norma de poluare Euro 4 și cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puțin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta crește până la mai mult de 400 de euro. În același timp, ea scade o dată cu vechimea mașinii, ajungând ca același automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei mașini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcție de vechimea mașinii.
O mașină de același tip și cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro.
Cele mai noi mașini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade și în acest caz în funcție de vechimea mașinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro crește în cazul mașinilor Euro 3 în funcție de cilindreea motoarelor și scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcție de vechime.
Același mod de calcul este aplicat și în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar și în cazul mașinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei mașini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmând să fie modificate ușor.