Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a evitat să spună cine a propus majorarea accizei la benzină și motorină cu 7 eurocenți, motivând că e un pachet mai mare negociat, și nu intră în detalii, dar a dezvăluit că FMI a propus creșterea cotei unice de la 16% la 18%.
„Cine a venit cu această măsură? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe măsuri pe masă (…) nu are rost să intrăm în astfel de detalii. Aceste măsuri se discută cu partea romană și noi le asumăm. O măsură care a fost pe masă, nu la solicitarea părții române, și pe care nu am adoptat-o, a fost creșterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii”, a spus Voinea la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică la ProTV.
El a explicat că bugetul se construiește pe un nivel al deficitului și al veniturilor și apoi trebuie acoperit golul care se naște ca diferență între venituri deficit și cheltuieli.
„Golul respectiv era de peste 5 miliarde de lei (…) Inclusiv creșterea salariului minim a adus un plus la buget, pentru că pe sectorul privat sunt mai multe salarii minime decât în sectorul public”, a continuat Voinea.
Ministrul a arătat că măsura creșterii accizei cu 7 eurocenți aduce la buget 2,6 miliarde lei.
Întrebat dacă banii din accize vor fi alocați exclusiv construcției de autostrăzi, Voinea a replicat că la nivel bugetar un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume.
„E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu articol special exact suma aceasta se duce exact în bugetul acesta. Nu-mi permite legea. Bugetul pentru autostrăzi și drumuri naționale este de 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din această taxă sunt la jumătate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei în 2013, va fi de 6,2 miliarde lei în 2014 și este prvăzut să crească la 7 și 8 miliarde lei (…) O bucată mai mare decât ai băgat în buget prin această acciză se duce în autostrăzi, dar nu poți să identifici exact, nu te lasă legea.”, a completat Voinea.
Ulterior, el a confirmat că de la bugetul de stat vor fi finanțate anul viitor doar două autostrăzi, Comarnic – Brașov și Suplacu de Barcău – Borș, care însumează 856 milioane lei. La acestea se adaugă centuri ocolitoare în regim de autostradă și drumuri naționale.
Premierul Victor Ponta a declarat, marți, în fața grupurilor parlamentare USL, că anual va fi alocată construcției de autostrăzi o sumă cuprinsă între 750 de milioane și 1 miliard de euro, Parlamentul și Guvernul urmând să decidă în fiecare an în ce direcție alocă această resursă suplimentară.
„Vom avea între 750 de milioane și 1 miliard de euro anual din acciza la combustibil pentru construcția de autostrăzi. Parlamentul și Guvernul urmează să decidă în fiecare an în ce direcție alocă această resursă suplimentară”, a spus Ponta.
Președintele Traian Băsescu a anunțat că va respinge Legea bugetului, o va retrimite Parlamentului și ia în calcul, ulterior, și sesizarea Curții Constituționale, dacă Guvernul nu renunța la acciza suplimentară de 7 euro cenți pe litru pentru benzină și motorină.