Senatorul AUR de Suceava, Virgiliu Vlăescu, a declarat că retrogradarea autostrăzii către Siret la rangul de drum expres reprezintă un atac la șansa României de a participa la reconstrucția Ucrainei, în timp ce sucevenii nu vor avea parte de infrastructura modernă adaptată nevoilor reale.
Virgiliu Vlăescu a precizat că autostrada Moldovei (A7) va avea ca punct final Suceava, deoarece autoritățile nu au fost capabile să rezolve blocajele create de tirurile de marfă desfășurate către Vama Siret, întinse în trecut pe zeci de kilometrii. „Nu au fost capabile să facă un studiu de trafic real și să depună un proiect complet pe cea mai sigură sursă de finanțare, programul SAFE. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis ca restul traseului, Suceava-Siret, să fie în integralitate drum expres”, a precizat Vlăescu.
Într-o interpelare transmisă premierului Ilie Bolojan, senatorul AUR a amintit că, inițial, primii 26,4 km (Suceava – DN 2H) au fost proiectați la nivel de autostradă, iar ceilalți 29,3 km (DN 2H – Siret) ca drum expres. El a arătat că CNAIR a justificat „retrogradarea” la drum expres prin „necesitatea optimizării costurilor investiționale”.
„Anul trecut, valoarea estimată pentru realizarea sectorului Suceava – Siret era de circa 600 milioane euro. Deocamdată, doar în cazul acestei autostrăzi din Moldova există intenția de a fi făcute modificări. În cazul altor proiecte, din alte regiuni ale țării, investițiile rămân neschimbate. De precizat că peste 3 miliarde de euro sunt prevăzute pentru tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni. Pe lângă importanţa sa naţională, acest proiect va deservi în condiţii bune traficul de tranzit naţional, de mărfuri şi persoane de pe teritoriul României şi către Ucraina. Astfel se poate asigura capacitatea de circulaţie necesară şi condiţii corespunzătoare de circulaţie aferente reţelei rutiere TEN-T cu efecte negative minime la nivelul mediului şi ale ocupării de terenuri, dar se putea rezolva și problema cozilor și blocajelor în trafic către Vama Siret”, a arătat Virgiliu Vlăescu, care a adăugat că diferența esențială dintre cele două tipuri de drumuri ține de capacitatea de transport și de costuri.
Vlăescu a amintit că AUR a atras atenția în mai multe rânduri față de incompetența autorităților de a trece întreg coridorul TEN-T până la Siret în PNRR. „Faptul că nu vom avea autostradă până la Siret pentru că nu a fost pusă în PNRR demonstrează indolența autorităților. De asemenea, AUR a arătat că toate promisiunile pe acest subiect din anul 2024 au avut caracter electoral și au amăgit populația că se vor face autostrăzi în Bucovina ca și în vestul țării. Ne pare rău că am avut încă o dată dreptate”, a mai declarat senatorul AUR.
El i-a solicitat premierului Ilie Bolojan să spună când va construi autostrăzi pe baza studiului de trafic și conform cu nevoile cetățenilor județului Suceava de a avea autostradă până la Siret.





