Sfaturi practice

Vineri începe Postul Adormirii Maicii Domnului



În Biserica Ortodoxă, de-a lungul timpului, s-a stabilit ca decursul anului bisericesc să fie presărat cu patru perioade de post în cinstea praznicelor împărătești ale Mântuitorului Hristos, în cinstea Maicii Domnului și în cinstea Sfinților Apostoli. Astfel, avem Postul Crăciunului în cinstea praznicului Nașterii Domnului, Postul Paștelui în cinstea patimilor Mântuitorului și a praznicului Învierii, Postul Sfinților Apostoli în cinstea Sfinților Apostoli Petru și Pavel și a tuturor Sfinților Apostolilor și Postul „Sfintei Mării”, cum este numit în popor, în cinstea praznicului Adormirii Maicii Domnului, dar și în cinstea praznicului Schimbării la Față a Mântuitorului Hristos, după cum spune și Sfântul Simeon al Tesalonicului: „Acest post este necesar pentru a cinsti și mai mult cele două mari praznice care cad în această perioadă, adică Schimbarea la Față și Adormirea Maicii Domnului, căci primul dintre acestea ne este pricinuitor de lumină, iar al doilea, pricinuitor de milostivire și solire pentru noi”.
Data și durata postului au fost uniformizate în toată Ortodoxia abia în sec. al XII-lea
Postul Adormirii Maicii Domnului este rânduit de Biserică spre aducerea aminte de virtuțile alese ale Sfintei Fecioare și de postul cu care ea însăși, după tradiție, s-a pregătit pentru trecerea la cele veșnice. Acest post este cel mai nou, ca vechime, dintre cele patru posturi de durată din timpul anului. Originea lui trebuie pusă prin sec. al V-lea, când cultul Maicii Domnului s-a dezvoltat și când sărbătoarea Adormirii ei a început să primească o mai mare importanță. La început nu era o perioadă egală de post pentru toți, în părțile Antiohiei se postea o singură zi (6 august), la Constantinopol patru zile, iar la Ierusalim – opt zile. Unii posteau în luna august, alții în septembrie, iar alții nu posteau deloc, socotind că sărbătoarea Adormirii este zi de mare bucurie, deoarece Maica Domnului a trecut de la viața pământească la cea cerească. Data și durata postului au fost uniformizate în toată Ortodoxia abia în sec. al XII-lea, la sinodul local din Constantinopol, ținut la 1166 sub patriarhul ecumenic Luca Crysoverghi, care a hotărât ca postul să înceapă la 1 august și să dureze 14 sau 15 zile, până la sărbătoarea Adormirii (15 august).
Din punctul de vedere al asprimii, acest post este mai aspru decât Postul Crăciunului și al Sfinților Apostoli, dar mai ușor decât cel al Paștelui. Dacă în Postul Crăciunului și al Sfinților Apostoli, sâmbăta și duminica este dezlegare la pește, untdelemn și vin, pentru acest post este dezlegare numai la untdelemn și vin, la pește fiind dezlegare doar în ziua de 6 august, de praznicul Schimbării la Față.
Acest post nu este un post de tristețe, cum este cel al Paștelui, ci e un post al bucuriei, cum spun și cuvintele: „Mutatu-te-ai din moarte la viață și de pe pământ la cer!”; Maica Domnului a fost primită în brațe de Fiul ei și acum este pururea mijlocitoare pentru noi: „întru adormire lumea nu ai părăsit de Dumnezeu Născătoare”
(troparul Adormirii Maicii Domnului). (sursa: Ziarul Lumina)



Recomandări

Mănăstirea Domnească Milișăuți „Sfântul Mucenic Procopie” și-a sărbătorit cel dintâi hram de la reînființare

Mănăstirea Domnească Milișăuți „Sfântul Mucenic Procopie” și-a sărbătorit cel dintâi hram de la reînființare
Mănăstirea Domnească Milișăuți „Sfântul Mucenic Procopie” și-a sărbătorit cel dintâi hram de la reînființare