Venitul familiei influențează capacitatea de exprimare a copiilor, cei din familii mai înstărite putând transmite mai multe sensuri prin limbaj gestual și dezvolta un vocabular mai bogat față de cei din familiile cu venituri modeste, arată un studiu al Universității din Chicago (SUA), citat de AFP.
Cercetătorii de la Universitatea din Chicago au studiat 50 de familii din zonă, diferite ca statut social, axându-se pe carierele adulților și activitățile cotidiene pe care le desfășurau acasă cu copiii.
Astfel, ei au descoperit că diferențele în limbajul gestual al părinților se reflectă în cel al copiilor. În plus, diferențele de nivel al statutului socio-economic se reflectă și în abilitățile copiilor de a învăța cuvinte noi, după cum a subliniat psihologul Meredith Rowe, unul dintre autorii studiului.
Copiii cu vârsta medie de un an și două luni care proveneau din familii cu studii superioare și cu venituri mari puteau transmite prin gesturi, în medie, 24 de sensuri, în timp ce cei din familii cu venituri mai mici transmiteau, în medie, 13 înțelesuri.
Această diferență se perpetua la nivelul învățării vocabularului, astfel încât, acei copii care la un an și două luni comunicau printr-o paletă mai largă de gesturi, aveau și un vocabular mai bogat la vârsta de patru ani și jumătate, care era îmbogățit, apoi, în timpul școlii.
„Limbajul gestual al copiilor poate juca un rol indirect în învățarea vocabularului, solicitând intervenții verbale din partea părinților. De exemplu, atunci când copilul arată spre o păpușă, mama ar putea spune «da, este o păpușă», furnizând un cuvânt pentru obiectul care este în atenția copilului”, notează autorii studiului, publicat în revista Science.
Vocabularul reprezintă „un indicator cheie pentru succesul copilului la școală, acesta fiind motivul principal pentru care copiii din familii mai sărace își încep studiile cu un risc mai mare de eșec față de colegii lor din familii mai înstărite”, spune coautorul studiului, Susan Goldin-Meadow.