Hollywoodul a încheiat multe contracte importante în 2012, un an marcat de optimism, după o perioadă dificilă, informează site-ul revistei Variety.
Aceste contracte nu sunt neapărat cele mai mari din istorie prin prisma sumelor în dolari cu care au fost încheiate, însă fiecare dintre ele marchează o schimbare în felul în care showbiz-ul operează într-o lume aflată în post-recesiune, în care vânzările de sisteme home-video nu mai sunt menționate doar în notele de subsol ale publicațiilor economice, iar piețele internaționale încep să devină cea mai mare speranță pentru industria de divertisment.
Grupul Disney a cumpărat studiourile LucasFilm
„Cum de nu a prevăzut nimeni această achiziție?”, se întreabă editorii revistei Variety. În cadrul unui anunț surprinzător, în octombrie, Walt Disney Co. a precizat că a plătit 4,05 miliarde de dolari pentru LucasFilm, anunțând simultan că va lansa trei noi filme din franciza „Războiul stelelor” începând din 2015. Marile „pariuri” recente făcute de Disney în universul cinematografic și-au arătat roadele – „The Avengers” a avut un box office impresionant – iar acum grupul Disney, proprietar deja al studioului Pixar și al francizei „The Muppets”, va putea să „se joace” în voie și cu franciza „Războiul stelelor”.
Wanda a cumpărat AMC cu 2,6 miliarde de dolari
Gigantul cu sediul din Beijing a cumpărat în luna mai cel de-al doilea mare lanț de săli de cinema din Statele Unite, creând astfel cel mai mare grup de gen din lume. Acel contract a reprezentat în același timp cea mai mare preluare din istorie a unei companii americane de către un grup din China. Specialiștii susțin că acest contract reprezintă doar o mică parte din parteneriatul tot mai consistent dintre Hollywood și China, o piață în plină expansiune, despre care se spune că va depăși Statele Unite în box office-ul mondial cinematografic în anii următori.
Lionsgate a încheiat un contract de finanțare în valoare de 800 de milioane de dolari
Atunci când Lionsgate a încheiat în luna septembrie un contract de refinanțare cu JP Morgan și cu Bank of America, acea înțelegere a reprezentat cea mai mare sumă de bani pe care un studio hollywoodian reușise să o obțină de la o bancă în perioada recentă. Lionsgate, studioul care a produs „The Hunger Game”, a solicitat doar 750 de milioane de dolari, însă investitorii instituționali erau atât de doritori să participe la această tranzacție, încât suma a crescut în cele din urmă. Acești bani vor ajuta studioul Lionsgate nu doar să supraviețuiască în următorii ani, ci l-a catapultat, după fuziunea cu Summit Entertainment, în rândul marilor studiouri de la Hollywood, consolidându-i poziția de „jucător principal” în domeniul producătorilor de blockbustere. Două luni mai târziu, compania Village Roadshow, partener al grupului Warner Bros., a eclipsat contractul încheiat de Lionsgate, obținând un împrumut de 1,125 miliarde de dolari – acesta fiind un alt semn că băncile americane au reintrodus showbiz-ul în grila afacerilor pe care le consideră profitabile.
„Iron Man 3” va avea statutul unei coproducții
Marvel Studios și DMG Entertainment au anunțat, în aprilie, că vor deveni parteneri pentru a lansa o continuare a filmelor cu super-eroul Iron Man, prima coproducție a unei francize de mai multe miliarde de dolari dintre Hollywood și China. A fost o piatră de hotar și pentru China, care a acceptat cererile Hollywoodului de a mări procentul de venituri pentru filmele străine de la 20% pe an la 30% și a mărit cota de profit pentru producătorii străini de la 13% la 25%.
Filmul „The Hobbit”, împărțit în trei lungmetraje
Editorii revistei Variety comentează, sec, această decizie a producătorilor filmului „The Hobbit”: „Se pare că vom vedea tot mai multe astfel de decizii în viitor, nu-i așa? La dracu’!”.
Pachetul „Assassin’s Creed” vine cu „atașamentul” Fassbender
Studiourile cinematografice și companiile care produc jocuri video s-au chinuit ani întregi să adapteze pentru marele ecran jocuri video de mare succes precum „Halo” și „Gears of War”. 2013 ar putea fi anul în care totul se va schimba. Jocul „Assassin’s Creed” produs de compania Ubisoft va fi adaptat pentru marele ecran, cu Michael Fassbender în rolul actorului principal și în calitate de coproducător, în condițiile în care Ubisoft își va păstra un anumit control creativ. După ce negocierile inițiale cu Sony au eșuat, noul contract a fost preluat de New Regency și Fox, care caută deja un scenarist și un regizor pentru acest proiect cinematografic.
Trilogia „Fifty Shades of Grey”, într-un veritabil război al licitațiilor
Războiul licitațiilor la care au participat marile studiouri hollywoodiene care doreau să ecranizeze trilogia „Fifty Shades of Grey” ar putea deveni el însuși subiectul unui film. Universal și Focus Features au obținut în cele din urmă drepturile de ecranizare, însă abia la finalul uneia dintre cele mai nebunești licitații din ultimii ani care viza achiziționarea drepturilor de ecranizare a unui roman. Toate marile studiouri, exceptând Disney, au petrecut câte o săptămână pentru a discuta cu romanciera britanică E. L. James și cu agentul ei literar, Valerie Hoskins. Suma exactă cu care au fost achiziționate drepturile de ecranizare nu este cunoscută, însă potrivit unor surse, aceasta este de aproximativ 3 milioane de dolari, o cifră ce nu a mai fost întâlnită la Hollywood de pe vremea când scriitorul Dan Brown a primit o sumă similară pentru ecranizarea romanului său „Codul lui Da Vinci”. Întrebarea care a rămas este aceasta: va putea oare un studio major hollywoodian să adapteze un roman erotic pentru publicul larg?
Jennifer Lawrence a primit o mărire de salariu pentru „Catching Fire”, continuarea filmului „The Hunger Games”
Deși semnase deja contractul pentru toate cele patru filme din serie, anumite surse au declarat pentru revista Variety că actrița Jennifer Lawrence a primit o mărire a onorariului ei pentru „Catching Fire”, urmând să primească 10 milioane de dolari pentru acel rol. Această mărire este cu atât mai consistentă, cu cât onorariul ei pentru primul film din serie a fost de 1 milion de dolari.
Aranjamentele pentru adaptarea romanului „The Counselor”, realizate într-un timp record
Orice agent sau producător de la Hollywood știe că încheierea unor contracte necesită timp – mai ales atunci când sunt implicate nume sonore din industria filmului. Aranjamentele pentru adaptarea romanului „The Counselor”, de Cormac McCarthy, au fost însă făcute într-un ritm atât de rapid, încât, dacă clipeai, riscai să pierzi întregul proces de adaptare a unui film. Acest proces s-a desfășurat astfel: McCarthy a mers la sediul agentului său de la ICM Partners la începutul lunii ianuarie cu noul său roman, o vizită care a atras imediat numeroși producători de la Hollywood. După doar două săptămâni, Ridley Scott se afla deja în negocieri avansate pentru a regiza acest proiect, iar după alte două săptămâni, Michael Fassbender era anunțat în rolul actorului principal. După două luni, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz și Penelope Cruz au completat distribuția filmului, pe care Fox urmează să îl distribuie, iar luna iunie a fost fixată ca dată de începere a producției.
Joel Silver părăsește Warner Bros. și semnează un contract de distribuție cu Universal
Mai multe colaborări noi au debutat, iar altele mai vechi s-au încheiat în acest an, dar niciuna dintre ele nu este la fel de spectaculoasă ca plecarea lui Joel Silver, care a pus capăt relației sale de 20 de ani cu studiourile Warner Bros. Deși producătorul Joel Silver a adus în curtea acestor studiouri francize de succes precum „Die Hard”, „Lethal Weapon” și „The Matrix”, constantele dispute interne dintre cele două tabere au dus la corodarea acestei relații profesionale. Joel Silver a semnat cu Universal un contract de distribuție, ce vizează nouă filme, însă va trebui să găsească și finanțare pentru fiecare dintre ele. Joel Silver a anunțat că a început deja să lucreze la proiectele „The Outsider” și „The Prone Gunmen” – aflate în dezvoltare – și la thrillerul „Non-Stop” cu Liam Neeson în rolul principal – aflat deja în producție – însă plecarea sa de la studiourile Warner reprezintă fără îndoială sfârșitul unei epoci senzaționale.