Vânzările de autoturisme noi din România au scăzut cu 1,8% în primele șapte luni, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la 174.480 unități, în timp ce piața auto totală a urcat cu 2,3%, avans dat de livrările de vehiculele comerciale, potrivit APIA.
Astfel, în România au fost vândute în total 210.749 de autovehicule în intervalul ianuarie-iulie, în creștere cu 2,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care anul trecut livrările totale urcau cu 23,3% după primele șapte luni, la peste 206.089 de unități, conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA.
Scăderea vânzărilor de autoturisme a fost compensată de creșterea livrărilor de vehicule comerciale, cu 25,3%, de la 26.930 de unități la 33.736 de unități. Principala contribuție la aceste rezultate revine vehiculelor comerciale ușoare, care au înregistrat un avans de 29,3%, la 24.405 unități.
„După șapte luni din acest an devine evident faptul că piața autoturismelor noi nu va mai fi caracterizată de creșterile cu care ne-a obișnuit în anii precedenți. Nici măcar pe aproape. O scădere de 1,8% nu este ușor de recuperat, mai ales dacă avem în vedere că luna august este prin tradiție una mai slabă din punct de vedere al vânzărilor, iar în ultimele trei luni s-au înregistrat scăderi față de aceeași perioada din 2007”, se arată într-un comunicat al APIA.
Producția națională de autovehicule a înregistrat o creștere generală de 12,2%, la 161.193 de unități, din care cea a autoturismelor a urcat cu 9,8%, la 151.312 de mașini, iar cea a autovehiculelor comerciale ușoare cu 68,7%, la 9.870 de unități. Din cele 161.193 de unități produse, 60% au fost exportate.
Exportul a atins nivelul de 96.572 de unități, în creștere cu 39%, din care 95.506 au fost autoturisme și 1.066 vehicule comerciale.
Importul de autovehicule a avansat cu 12,7%, la 149.446 de unități, din care 119.787 au fost autoturisme, 27.137 de vehicule comerciale și 2.522 de autobuze.
Dacia rămâne cea mai bine vândută marcă de pe piața auto din România, cu 48.079 de autoturisme livrate în șapte luni, echivalentul unei cote de piață de 27,6%.
Pe locul al doilea se află în continuare Skoda, cu 15.271 de mașini livrate și o cotă de piață de 8,8%, urmată de Renault, cu 12.994 mașini vândute, echivalentul unei cote de piață de 7,4%. Pe pozițiile patru și cinci se situează Volkswagen și Ford, cu 12.202, respectiv 11.369 unități vândute, echivalentul unor cote de 7%, respectiv 6,5%.
Clasamentul celor mai bine vândute modele de import este condus de Renault Clio (7.510 unități), Skoda Octavia (6.288 mașini), Ford Focus (5.523 unități), Kia c’eed (4.504 unități) și Renault Megane (4.402 unități).
Ponderea motorizărilor diesel a scăzut cu 11,2 puncte procentuale în primele șapte luni, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, 38,3% din autoturismele noi au fost echipate cu motorizare diesel, iar restul cu benzină.
„Principala cauză a acestei evoluții a fost creșterea prețului combustibilului pe ansamblu, cu o majorare mai abruptă a prețului motorinei, în comparație cu cel al benzinei”, se arată în comunicatul APIA.
Asociația consideră că principalele cauze pentru scăderea vânzărilor pe segmentul autoturismelor sunt reducerea volumelor Daewoo, noile valori ale taxei pe poluare, mai mari pentru autoturismele noi, precum și restricțiile anunțate privind creditarea.