Vânzările Dacia, mai mici cu 20% dacă se modifică taxa auto și programul Rabla nu este extins



Vânzările Dacia ar putea scădea în acest an cu 15-20%, dacă modificarea taxei de primă înmatriculare va intra în vigoare, iar propunerea APIA de includere în programul „Rabla” a peste 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată, a declarat, luni, vicepreședintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
„Dacă propunerea Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) de a include în acest an în programul Rabla 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată și dacă importurile de second hand se vor face superficial, fără un control, eu văd o cădere a vânzărilor de 15-20%, cel puțin la Dacia”, a afirmat Stroe, la o conferință de presă.
Referitor la taxa de primă înmatriculare, Stroe a spus că aceasta ar putea afecta vânzările autohtone de automobile fabricate în România, putându-se repeta situația din Polonia, unde ponderea livrărilor de autoturisme naționale a scăzut semnficativ.
„Pe mine scrie Dacia până la moarte, însă nu dorim protecția industriei auto locale, ci concurență, dar nici să ajungem ca în Polonia unde ponderea autoturismelor naționale este de 9%”, a mai spus Stroe.
Potrivit APIA, Dacia a vândut anul trecut cele mai multe mașini, respectiv 94.949 unități, reprezentând o cotă de piață de 30,1%.
Vânzările autoturismelor produse în România au scăzut anul trecut cu 6,9% față de 2006, la 110.902 autoturisme, în timp ce importurile au crescut cu 49,2%, la 204.719 unități.
APIA va propune extinderea programului „Rabla 2008” la 100.000 de autovehicule, inclusiv camioane uzate.
„Propunem creșterea de la 16.500 la 100.000 de autoturisme noi introduse în programul primei de casare, pentru că vrem să întărim aspectul de mediu al programului și dorim să înlocuim nu numai mașinile vechi, ci și camioanele uzate”, a declarat vicepreședintele APIA, Brent Valmar.
El a adăugat că Asociația va propune ca un număr de 1.000 camioane să fie introduse în program, precizând că valoarea primei de casare nu a fost încă definitivată.
Din totalul celor 16.500 de autoturisme incluse anul trecut în Programul Rabla, doar 55 de unități au rămas neutilizate, față de 1.387 unități rămase în anul 2006.
În ceea ce privește taxa de primă înmatriculare, valoarea acesteia va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro.
Astfel, dacă taxa actuală pentru o mașină nouă cu norma de poluare Euro 4 și cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puțin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei Europene aceasta crește până la mai mult de 400 de euro. În același timp, ea scade o dată cu vechimea mașinii, ajungând ca același automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei mașini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcție de vechimea mașinii.
Cele mai noi mașini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Valoarea de aproximativ o mie de euro crește în cazul mașinilor Euro 3 în funcție de cilindreea motoarelor și scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcție de vechime.
Același mod de calcul este aplicat și în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar și în cazul mașinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei mașini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.