“Vânarea” mașinilor oprite neregulamentar de către o firmă privată îi înfurie la culme pe câmpulungeni. Oamenii cred că nu este decât o afacere controversată și nu înțeleg de ce nu este suficient să aplice legea polițiștii plătiți să facă asta.
Sancțiune dublă
Aprobată încă din 2010, hotărârea Consiliului Local care reglementează gestionarea operațiunii a început să opereze efectiv de la 1 mai a.c., după ce și-a organizat activitatea o firmă din Botoșani, câștigătoarea licitației organizate în acest scop.
Inițial, demersul a fost privit favorabil inclusiv de conducătorii auto, care nu mai aveau pe unde circula din cauza mașinilor expuse pentru vânzare în plin centrul localității, dar și de pietoni și chiar de polițiștii care au crezut că va fi descurajată net lăsarea mașinilor peste tot.
“Eu nu am avut încă mașina ridicată, dar e o porcărie. Da, dacă greșesc, plătesc, dar plătesc amendă după Codul Rutier, oricare ar fi ea. Să vină polițistul, omul statului, să mă amendeze, că de aia e plătit inclusiv din buzunarul meu. Să meargă banii din amendă la bugetul de stat, nu la o firmă privată, care aruncă și primăriei o redevență de câțiva lei. Este o aberație să fii sancționat de două ori pentru aceeași faptă, că plătești și firmei cât cere, dar și amenda dată de poliție după lege. Asta îmi amintește de altă afacere dubioasă, a radarelor private, care funcționa prin toată țara”, ne-a spus Nicolae Nistor.
“Victime” alese preferențial
Deși mașinile sunt ridicate în prezența polițiștilor, proprietarii sunt revoltați de modul în care se procedează și nici măcar nu știu dacă regulile impuse de consilierii locali sunt respectate. Regulamentul în cauză, un document stufos și amănunțit, nu se află afișat nici măcar pe site-ul primăriei câmpulungene, după cum nu se află le vedere în oraș nici tarifele practicate de firma operatoare.
“Victime” ale vânătorii de mașini au căzut și politicieni locali. Consilierul local liberal Mircea Giosan le-a spus operatorilor firmei că totul “este o măgărie și nu se respectă prevederea aprobată de consilieri, potrivit căreia trebuie să asiste și un reprezentant al primăriei”. Operatorii au insistat însă să îl contrazică pe alesul care, se presupune, știe mai bine ce se votează în plen. La rândul său, purtătorul de cuvânt al PNL Câmpulung, Dumitru Văideanu, a rămas fără mașina oprită în fața unui cabinet medical, în care intrase urgent pentru o problemă de sănătate.
De altfel, mai mulți dintre cei deposedați de mașini susțin că sunt alese preferențial “victime” care intră urgent în farmacii sau cabinete medicale și lasă câteva minute mașinile în apropiere, tineri fără relații și femei, în timp ce alte mașini parcate în același timp în zonă, ale unor persoane cu relații, ale samsarilor de mașini sau ale unor interlopi localnici rămân neatinse, chiar dacă și polițiștii sosesc la fața locului.
Taxare abuzivă
Deși regulamentul prevede tarife diferite pentru mașinile care nu au fost încă transportate, proprietarii se plâng că autovehiculele le sunt ridicate, în pofida protestelor și disponibilității de a plăti pe loc, chiar în prezența lor. “Pur și simplu îți iau mașina din față. Pe stradă era coloană de alte mașini parcate neregulamentar și ei m-au găsit pe mine. Mă simt discriminat, nu înțeleg de ce sunt eu altfel decât cei pe care nu i-au afectat. Mi-au luat mașina cu forța numai să plătesc mai mult, deși eram acolo, dispus să achit taxa de blocare și deblocare a roților pe loc. Consider că este un abuz grosolan”, ne-a spus Marius Lungu.
A pățit la fel și un inginer, care s-a ales și cu mașina avariată în timpul procedurilor și va da firma în judecată. El a aflat chiar de la conducerea firmei-mamă că operatorii nu au procedat corect, dar faptul era deja consumat și banii dați.
Proprietarii mașinilor ridicate susțin că, deși li se eliberează chitanțe pentru sumele plătite, nu au posibilitatea să verifice dacă au fost corect taxați, pentru că nu li se emite o factură pentru “servicii”, în care să fie diferențiate operațiunile. Astfel, chiar dacă mașina a stat în depozitul firmei doar câteva ore, proprietarul ei poate plăti fără să știe mai multe zile de “găzduire” și nu are nici o dovadă că ar fi fost taxat ilegal. Cât despre stresul suferit de cei care cred inițial că mașina le-a fost furată și eventualele probleme de sănătate cauzate, nu există prevăzute daune și nu pot fi obținute decât cel mult în instanță.
În ciuda nemulțumirilor localnicilor, autoritățile locale consideră că se procedează corect și că operațiunea trebuie să continue. Eventualele reproșuri sunt direcționate către Consiliul Local, care a aprobat regulile și care le poate schimba, dar nu pare dornic să o facă.