Stare de fapt

Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei



Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură
Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură

Expertiza tehnică efectuată pe tronsoanele I și II ale șoselei de centură a Sucevei arată că pentru remedierea lucrărilor executate și neconforme sau degradate, de când șantierul a fost abandonat de firma care a câștigat licitația pentru realizarea acestei investiții, se ridică la suma de 18,215 milioane de lei. Directorul general al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, Ovidiu Laicu, ne-a informat, la solicitarea noastră, că au fost realizate două expertize tehnice în urma cărora a rezultat că „pentru finalizarea obiectivului, experții și proiectantul au stabilit ca necesară execuția lucrărilor rămase de executat din proiectul inițial, a unor lucrări suplimentare față de proiectul aplicat și a unor lucrări de remediere”. „Lucrările de remediere rezultate în urma neconformităților și degradărilor survenite în perioada de timp de la încetarea execuției, până la rezilierea contractului și ulterior, au fost constatate/identificate de către experții din cele două expertize tehnice și au fost cuantificate de către proiectantul SC LUCA WAY SRL, în suma de 18.215.517,97 lei, stabilite în sarcina antreprenorului”. Ca urmare, banii ar urma să fie recuperați „din garanția de bună execuție a constructorului”, potrivit lui Ovidiu Laicu.
Directorul DRDP Iași a explicat că lucrările care trebuie executate suplimentar față de proiect au rezultat din „necesitatea reconsiderării valorilor de trafic actual, care practic s-a dublat, trecând de la categoria Foarte Greu la categoria Excepțional, conducând astfel la recalcularea capacității portante a structurii rutiere și la necesitatea redimensionării acesteia”.
Contractele de execuție cu SC CF IASI SA au fost reziliate în septembrie 2014, „motivat de inactivitatea constructorului”, însă pe tronsoanele I și II (de la km 0 la km 7+285) lucrările au fost sistate încă din 2011. Pentru că au fost lăsate complet de izbeliște, fără să se ia măsuri de conservare, în atâția ani o bună parte din ceea ce s-a făcut deja, cu foarte mulți bani, s-a degradat.
Pământul din terasamente trebuie îmbunătățit și stabilizat și mai sunt necesare lucrări de consolidare și hidrotehnice
Noul proiect tehnic, actualizat pe baza concluziilor și recomandărilor expertizei, cuprinde acum trei categorii de lucrări: restul de executat din proiectul vechi, lucrările de remediere și lucrări noi, de îmbunătățire. Traseul rămâne același, cu o lungime totală, pe toate cele trei tronsoane, de 12,424 km, cu două benzi. În noul proiect, pe sectoarele de declivitate mai mare de 5% sunt prevăzute benzi suplimentare pentru vehicule lente, absente în proiectul inițial.
La terasamente trebuie remediată protecția taluzelor cu geocelule, acea plasă în formă de fagure care se umple cu pământ pentru stabilizare, trebuie consolidate terasamentele în zona rampelor de acces la poduri, prin execuția de coloane, dar trebuie și îmbunătățit și stabilizat pământul din terasamente. Mai trebuie refăcute: structura rutieră, acolo unde s-a degradat, tronsoanele cu șanțuri și rigole și remediate fisurile. Un podeț de pe tronsonul I trebuie demolat și refăcut, trebuie refăcută camera de cădere la un alt podeț de pe tronsonul II, trebuie decolmatată albia podețelor și a camerelor de cădere.
Ca lucrări noi, neprevăzute în proiectul inițial, amintim protejarea șanțurilor cu dale de beton, acolo unde panta este mai mare decât cea maxim admisă, de 5%.
La parcarea de pe DN 2 au rămas de executat lucrări de terasamente și sistemul rutier, lucrările de scurgere a apelor și cele de semnalizare rutieră permanentă. Sunt prevăzute și lucrări noi la parcare, unde sub sintagma „dotare parcare cu utilități aferente” este prevăzută inclusiv o stație de epurare a apelor pentru că toaletele prevăzute nu sunt de tip ecologic, ci ca grup sanitar, cu apă, canalizare și stație de epurare.
De asemenea, mai sunt de realizat lucrări de consolidare – de protecție a taluzelor, sistematizare a versantului și de evacuare a apelor de suprafață; lucrări hidrotehnice – lucrări în albie la un număr de 6 poduri, care includ decolmatare, reprofilare albie, apărări de maluri, protejare taluze, protejare albie etc.
16 poduri, pasaje și viaducte au nevoie de lucrări la infrastructură, suprastructură și la calea de rulare
Din categoria lucrărilor rămase de executat la poduri, pasaje și viaducte, proiectul tehnic prevede lucrări la infrastructură, suprastructură și la calea de rulare pentru un număr de 16 lucrări de artă. De asemenea, sunt propuse lucrări de mutare și protejare a rețelelor de utilități (telecomunicații, rețele electrice etc.).
În ceea ce privește semnalizarea rutieră, se vor realiza lucrări de semnalizare rutieră permanentă (indicatoare rutiere, marcaje, parapete etc.) și se va asigura iluminatul în zona nodului rutier 1, la patru viaducte, la podul peste Suceava, parcarea de pe DN 2 și la intersecția șoselei de centură cu DJ 209C.
La intersecțiile cu DJ 178 A, DC 718 și DC 72 trebuie realizate lucrări de remediere pentru asigurarea scurgerii apelor, refacerea terasamentelor și realizarea structurii rutiere. Pentru 9 drumuri agricole sunt prevăzute lucrări de relocare.
Costul total pentru ceea ce mai este de făcut pentru ca șoseaua de centură să fie în sfârșit recepționată și dată în folosință se ridică la suma de 18,81 milioane de euro fără TVA. Varianta de ocolire a Sucevei a fost proiectată în 2007 și a intrat în execuție în 2008. Un tronson de circa 5 km a fost finalizat și dat în folosință în martie 2015, celelalte tronsoane, cu lucrări executate în proporție de 85%, sunt abandonate.
Noua documentație pentru procedura de contractare a lucrărilor pentru finalizarea acestui obiectiv de investiții a fost publicată de DRDP Iași pe SEAP, în data de 23 februarie 2018, cu o valoare totală a lucrărilor de 89 de milioane de lei, mai mult decât dublu față de suma de 42 de milioane de lei, cât era necesar până la schimbarea soluției tehnice. Conform calendarului, 25 aprilie este data limită pentru depunerea ofertelor, 8 iunie – pentru evaluarea ofertelor, iar în 25 iunie ar trebui să se încheie contractul cu executantul, în condițiile în care nu sunt formulate contestații.
Precizăm că oferta pentru execuția lucrărilor este publicată pe SEAP, însă noii indicatori tehnico-economici nu au fost nici până acum aprobați de Guvern.
Cu 7,3 milioane de euro/km de drum, centura Sucevei depășește mult costurile kilometrului de autostradă
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că, în cazul în care nici o firmă nu se înscrie la licitație, execuția va fi preluată de propria societate de construcții, a cărei înființare a fost decisă de Consiliul de Administrație al CNAIR în data de 19 martie a.c., și care ar trebui să fie operațională până cel mai târziu la 19 mai a.c..
Reamintim că valoarea inițială a proiectului a fost de 67 de milioane de euro, suportată în întregime de Ministerul Transporturilor. În lei, valoarea investiției era de 220 de milioane de lei, rezultată din indicatorii tehnico-economici aprobați prin hotărâre de guvern. Ulterior, începând cu 2008, valoarea a început să crească, la un grad fizic de execuție de 76% ajungând la 370 de milioane de lei. La 85% grad fizic de execuție, dacă adăugăm și suplimentarea de 47 de milioane de lei, ajungem la 417 milioane de lei pentru un drum de 12,42 km, care are pe traseu 16 poduri și 48 de podețe. Asta înseamnă peste 90 de milioane de euro, deci 7,3 milioane de euro pe kilometrul de drum cu o bandă pe sens, dublu față de costul kilometrului de autostradă, care chiar și în România se oprește pe la 3,5 milioane de euro. La suma menționată se adaugă alte milioane de euro care s-au plătit sau urmează să fie plătite proprietarilor peste ale căror terenuri trece ruta ocolitoare.


Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură
Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Valoarea lucrărilor de remediere din cauza neconformităților și degradării celor executate la centura Sucevei depășește 18,21 milioane de lei
Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură
Lucrări degradate pe tronsoanele nefinalizate ale șoselei de centură


Recomandări

Gheorghe Șoldan a cerut urgentarea lucrărilor de modernizare a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri din județ, Panaci – Bilbor

Drumul Panaci - Bilbor va scurta cu aproape 100 de kilometri legătura rutieră dintre Vatra Dornei și Toplița
Drumul Panaci - Bilbor va scurta cu aproape 100 de kilometri legătura rutieră dintre Vatra Dornei și Toplița

Cei 15 milioane de euro alocați prin mecanismul RESTORE pentru refacerea infrastructurii afectate de inundații vor ajunge integral în județul Suceava

Cei 15 milioane de euro din programul RESTORE pentru refacerea infrastructurii afectate de inundații vor ajunge integral în județul Suceava
Cei 15 milioane de euro din programul RESTORE pentru refacerea infrastructurii afectate de inundații vor ajunge integral în județul Suceava

Șoldan anunță încă o veste bună pentru județul Suceava, scoaterea la licitație a proiectului pentru centura orașului Gura Humorului

Șoldan anunță că județul Suceava poate accesa deja 15 milioane de euro pentru infrastructura afectată de inundații

Șoldan anunță că județul Suceava poate accesa deja 15 milioane de euro pentru infrastructura afectată de inundații
Șoldan anunță că județul Suceava poate accesa deja 15 milioane de euro pentru infrastructura afectată de inundații