Valentin Ciucă: „Dicționarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova (1800 – 2010)”



Dictionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova
Dictionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova

Criticul de artă ieșean Valentin Ciucă a scos recent de sub tipar, la Editura ART XXI, o nouă lucrare de sinteză care încununează seria monumentalelor volume anterioare dedicate artiștilor Iașului, Bucovinei și întregii Moldove.
„O lacrimă de culoare pe cerul eternității”
„Dicționarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova (1800 – 2010)” cuprinde reperele biografice a cca. 1000 de artiști, dar și o galerie inedită a criticilor și istoricilor de artă care provin din acest areal geografic, incluzându-l și pe acad. Răzvan Theodorescu, prefațatorul lucrării, care, deși născut la București, se trage dintr-o familie cu origini moldave.
Volumul, care reproduce pe coperta I o lucrare a maestrului Corneliu Baba, este, după cum spune autorul „o lacrimă de culoare pe cerul eternității” fiind dedicat memoriei acad. Constantin Ciopraga și prof. univ. dr. Alexandru Husar. Dicționarul, așa cum menționează Valentin Ciucă în textul introductiv intitulat „Istorie și valori. Câteva glose preliminare”, oferă o „perspectivă plonjată asupra artelor din Moldova”, spațiu apreciat ca fiind „privilegiat prin virtuți creatoare”.
„Un elegant mânuitor al cuvântului scris…atașat profund culturii de bună calitate”
Inedita galerie a criticilor și istoricilor de artă din acest dicționar îi cuprinde, în ordine alfabetică, pe Magda Cârneci, Valentin Ciucă, Petru Comarnescu, Mihai Drișcu, Ion Frunzetti, Dan Hăulică, Radu Negru, Claudiu Paradis, Constantin Prut, Corneliu Stoica și Răzvan Theodorescu – care, impresionat de „nobila trudă a neobositului cărturar al Iașilor” îl apreciază fratern pe autor ca fiind „un elegant mânuitor al cuvântului scris…atașat profund culturii de bună calitate”.
Valentin Ciucă subliniază faptul că prin includerea în acest dicționar a cca. 1000 de autori de la anul 1800 până în prezent nu a „intenționat nicidecum realizarea unor vanitoase clasamente de provincie, ci doar redeșteptarea interesului pentru dialogul cu noi înșine și cu ceilalți, reconfirmând unele priorități evidente ale Moldovei artistice”.