Proiect

Valabilitatea cărților de identitate provizorii va fi extinsă de la unul la doi ani



Mai mulți aleși au depus în Parlament un proiect de lege prin care valabilitatea cărților de identitate provizorii se va extinde de la unul la doi ani, iar actele de identitate ale persoanelor fără adăpost se vor putea elibera și la cererea serviciilor publice de asistență socială, informează MEDIAFAX.
Inițiativa legislativă modifică ordonanța de urgență 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședință și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată.
„Termenul de valabilitate a cărții de identitate provizorie este de doi ani”, se arată în articolul 20 al proiectului de lege.
În legea în vigoare, articolul 20 prevede: „Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabilește de serviciul public comunitar de evidență a persoanelor și nu poate fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an”.
Proiectul stipulează și că actele de identitate ale persoanelor care nu sunt încă înregistrate la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (D.E.P.A.B.D) pot fi eliberate, de asemenea, la solicitarea serviciilor publice de asistență socială. În prezent, eliberarea documentelor se poate face la solicitarea persoanei fizice sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicție, cererea se face prin reprezentantul său legal.
„Actul de identitate se poate elibera și la solicitarea serviciilor publice de asistență socială pentru persoanele care se află în cel puțin una din situațiile menționate la articolul 34 din prezenta lege”, se arată la articolul 14 al inițiativei.
În forma în vigoare, articolul 14 arată astfel: „Actul de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicție, a reprezentantului său legal”.
Generarea de CNP-uri suplimentare să se poată realiza și la solicitarea serviciilor publice de asistență socială
De asemenea, proiectul mai prevede că generarea de CNP-uri suplimentare să se poată realiza și la solicitarea serviciilor publice de asistență socială. În cartea de identitate, potrivit actului normativ, va apărea domiciliul sau reședința instituției ori a centrului sau a ariei instituțiilor unde a fost localizată persoana respectivă.
„Pentru persoanele fizice care nu posedă act de identitate și sunt internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în instituții de ocrotire/ centre de servicii sociale sau în centre educative sau sunt localizate în aria instituțiilor sau a centrelor menționate anterior, se eliberează acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reședința la adresa instituției ori centrului respectiv”, potrivit sursei citate.
Conform proiectului de lege, persoanele fizice pentru care se pot elibera acte de identitate de către serviciile de asistență socială sunt cele care „nu posedă act de identitate și sunt internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în unități de ocrotire și de protecție socială, în școli de reeducare sau în alte instituții li se pot elibera acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reședința la adresa instituției respective”, arată articolul 34 din legea în vigoare.
Inițiativa vine în sprijinul persoanelor care nu au un adăpost stabil, care nu posedă un act de identitate și care astfel nu pot beneficia de toate drepturile de asistență socială sau medicală și nu se pot angaja.
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată a fost inițiată de nouă parlamentari, printre care și fostul premier Victor Ponta. Inițiativa este înregistrată la Senat, primă cameră sesizată, for decizional fiind Camera Deputaților.



Recomandări

Fapte șocante în cazul femeii arestate pentru viol: ar fi imobilizat o altă femeie, în timp ce era violată de doi indivizi