Rețelele de socializare online determină schimbări comportamentale, utilizatorii acestor platforme având tendința de a deveni mai puțin atenți la cei din jur și mai nesiguri în ceea ce privește propria identitate, potrivit unui specialist britanic, informează Media Guardian.
Potrivit lui Lady Greenfield, profesor de farmacologie la Lincoln College din Marea Britanie, guvernul nu a acordat suficientă atenție efectelor culturale și psihologice pe care prieteniile dezvoltate pe platformele de socializare, precum Facebook, Beebo sau Twitter, le pot avea asupra utilizatorilor.
Greenfield este de părere că „la mijlocul secolului XXI mintea umană va fi aproape infantilă, atitudinile oamenilor fiind caracterizate prin lipsă de atenție, senzaționalism, incapacitate de a empatiza sau un simți al identității insuficient dezvoltat”.
„Dacă tinerele creiere sunt expuse unei lumi în care viteza de acțiune și reacție este foarte mare, în care poți schimba imagini doar prin simpla apăsare a unui buton, acest tip de acțiuni pot obișnui creierul cu astfel de dimensiuni temporale. În lume reală, când reacțiile nu vor veni la fel de repede, este posibil să fim martori la unele atitudini ce au la bază un deficit de atenție”, a mai spus Greenfield.
„Ar fi util să investigăm relația dintre dezvoltarea noilor tehnologii și numărul din ce în ce mai mare de rețete pentru medicamente care se administrează în cazuri de hiperactivite”, a mai precizat profesorul.
Ea a mai spus că utilizarea tot mai intensă în marketing a mesajelor care se bazează pe ideea de „aici și acum” poate conduce la inițiative ale căror consecințe nu sunt luate în considerare.
Greenfield a atras atenția și asupra faptului că rețelele de socializare îi fac pe utilizatori mai puțin empatici, mai ales în circumstanțele în care tinerii și mai ales copii citesc din ce în ce mai puțin.
„Spre deosebire de un joc în care trebuie să salvezi o prințesă, unde scopul este de a te simți recompensat imediat, când citești o carte, de fapt, scopul este să afli mai multe despre prințesă”, a mai completat Lady Greenfield.
Pe de altă parte, profesorul Greenfield susține că identitatea unui individ poate fi afectată de folosirea platformelor sociale, prin faptul că aceste site-uri îi fac pe tineri dependenți de reacțiile și opiniile celorlalți.