Un proiect inițiat de consilieri locali USL a pus pe jar deliberativul local sucevean, care s-a văzut ieri pus în situația de a aproba acordarea de gratuități la transportul în comun pentru aproape jumătate din populația municipiului Suceava, în defavoarea celeilalte jumătăți, sau să respingă proiectul, cu riscul de a-și atrage antipatia potențialilor beneficiari de gratuități.
Mai exact, cei șapte consilieri USL au solicitat ca pe lângă facilitățile acordate elevilor și studenților, aproape 4.000 de persoane, care circulă cu abonamente pe care plătesc 15 lei în loc de 60 de lei, cât este prețul întreg, facilități asemănătoare să fie acordate pensionarilor, șomerilor și salariaților bugetari.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, i-a întrebat pe inițiatorii proiectului din ce bani va fi acoperită diferența de cost între prețul întreg al unui abonament și cel subvenționat, pentru aceste categorii de persoane. Ion Lungu a spus: “În calitate de consilier este foarte simplu să ceri să se facă câte în lună și-n stele. Trebuie să ținem cont de puterea bugetului local de a suporta astfel de măsuri, care, să fim sinceri, sunt electorale. Și eu sunt de acord să acordăm gratuitate pensionarilor pe mijloacele de transport în comun ale TPL, dar să nu suporte primăria aceste cheltuieli imense. Dacă am găsi varianta legală să se poată circula gratuit în baza cuponului de pensie, pentru cei care au venituri mici, aș fi de acord. Analizăm și această posibilitate, dar să dăm gratuități la transport poate pentru mai mult de jumătate din populație ne este imposibil. Nu e corect nici față de ceilalți oameni, care sunt obligați să achite călătoriile chiar dacă muncesc și au venituri mai mici decât un pensionar”.
Faptul că o asemenea măsură populistă, care nu poate fi susținută financiar de la bugetul local, prin acordarea de subvenții, ar putea duce la falimentarea TPL a fost subliniat de edilul sucevean.
“La fel de bine, dacă am aproba această măsură, am putea pune să circule gratuit toată lumea. Am rezista așa o lună-două, după care am pune cruce TPL-ului. Când am venit primar, fosta societate de transport era în faliment. Am făcut una nouă, ca să meargă, și încercăm să o facem să fie funcțională, iar sucevenii să aibă asigurat transportul în comun, de care au nevoie atâția oameni. Numai anul acesta acordăm TPL-ului subvenții de aproape 2 milioane de euro – 3 milioane de lei pentru facilitățile de care beneficiază diferite categorii de persoane, printre care și elevii și studenții, iar 5 milioane de lei rata la autobuzele cumpărate. Mai mult de atât chiar nu ne permitem. Avem și alte lucrări de făcut în Suceava, nu doar să acordăm gratuități la transportul în comun”, a adăugat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Varianta de compromis – o mie de pensionari cu gratuități la transportul în comun
Puși în fața acestor argumente, reprezentanții opoziției nu au mai insistat asupra aprobării proiectului în forma redactată de ei, ci au solicitat, prin liderul grupului PSD, Ovidiu Donțu, ca facilitățile la transportul în comun să fie acordate unui număr de o mie de pensionari, în ordinea veniturilor acestora.
Ion Lungu a spus că se va gândi la o variantă în acest sens, dar că o astfel de măsură va fi supusă aprobării CL doar după o analiză temeinică a implicațiilor financiare și a modului de aplicare a unei astfel de decizii.
În cele din urmă, proiectul de hotărâre al celor din USL a fost respins, cu 16 voturi contra și șase pentru.