Unul dintre tablourile furate de la Casa memorială „Petru Groza”, cumpărat de Codrin Ștefănescu



Unul dintre tablourile furate de la Casa memorială „Petru Groza” a fost cumpărat de Codrin Ștefănescu, fostul deputat declarând, vineri, pentru MEDIAFAX că a achiziționat tabloul „Peisaj”, semnat Nicolae Grigorescu, în urmă cu șapte ani și l-a predat în martie comisiei de recuperare a lucrărilor.
Fostul deputat Codrin Ștefănescu a spus că a cumpărat, în urmă cu șapte ani, o lucrare semnată Nicolae Grigorescu, de format mic, intitulată „Peisaj”, de la un „galerist foarte cunoscut”. El nu a dat numele galeristului, precizând că acesta este anchetat de Poliție.
Ștefănescu a menționat că în cei șapte ani cât a deținut tabloul, pe care i l-a făcut cadou tatălui său, a publicat lucrarea în catalogul „Impresionismul în pictura românească”.
„După șapte ani, a venit la mine o comisie specială, formată din polițiști de la Deva și experți, și m-a anunțat că această lucrare face parte dintr-un lot care a aparținut colecției lui Petru Groza, din care au fost înlocuite unele tablouri, de către un muzeograf și încă o persoană, cu falsuri. În luna martie am predat lucrarea acestei comisii, pe bază de proces-verbal, urmând ca aceasta să fie predată moștenitorilor de drept ai lui Petru Groza. Am predat, de asemenea, și catalogul în care am publicat-o și mi-am demonstrat buna-credință. Eu nu aveam de unde să știu, când am cumpărat tabloul, că este furat sau revendicat în instanță. Mi-am demonstrat buna-credință și m-au sunat și moștenitorii pentru a-mi mulțumi”, a declarat Codrin Ștefănescu.
El a mai spus că astfel de incidente apar în principal din vina Ministerului Culturii, care nu a pus la punct o bază de date care să poată fi consultată de colecționari și galeriști și nu a realizat nici măcar o pagină de internet care să conțină lucrările cu istoric problematic.
„Vina aparține în întregime Ministerului Culturii. Trebuia să facă un site pe care să prezinte toate lucrările din patrimoniul ministerului, din muzee, case memoriale, din toate localitățile, și pe care să figureze și o listă cu lucrările revendicate de moștenitori, câștigate în instanță, dispărute, astfel încât colecționarii, iubitorii de artă, galeriștii să poată consulta această bază de date pentru a ști care este pedigree-ul unei lucrări și dacă sunt probleme. E un haos total”, a declarat Ștefănescu.
El a precizat că a achiziționat lucrarea, în 2004, la un preț de 7.000 de dolari și estimează că în prezent aceasta ar valora între 20.000 și 22.000 de euro.
Polițiștii au făcut, joi dimineață, cinci percheziții la galerii de artă din Capitală și la locuințele unor persoane care comercializează obiecte de artă, în cazul unor tablouri furate din colecția Casei memoriale „Doctor Petru Groza” din Deva.
Două tablouri evaluate la 220.000 de euro, aparținând patrimoniului cultural național, care au fost furate din Casa „Dr. Petru Groza” din Deva, în perioada 2004-2005, au fost recuperate de polițiști în luna martie.
Cel de-al treilea tablou furat din Casa memorială „Dr. Petru Groza” din Deva, „Car cu boi” de Nicolae Grigorescu, operă care aparține patrimoniului cultural național și care este dată în urmărire națională și internațională, a fost evaluat de experți la 175.000 de euro, valoarea fiind în creștere.
Experții susțin că există mai multe tablouri „Car cu boi” pictate de Nicolae Grigorescu, unul dintre ele fiind cel aflat în colecția Casei „Dr. Petru Groza” din Deva.
Expertul în bunuri artistice Doina Reghiș Ionescu a declarat, joi, că i s-a solicitat să fac o expertiză a trei tablouri despre care descendenții familiei Groza au bănuit că au fost înlocuite cu falsuri.
„Am constatat că sunt lucrări false, copii realizate de amatori. Apoi, după ce au fost descoperite primele două tablouri, în luna martie, am avut onoarea să constat că sunt originale. Se disting clar după pensulație, specific, cromatică. Cele două recuperate – «Peisaj», autor Nicolae Grigorescu, și cel intitulat «Peisaj din Deltă», autor Nicolae Dărăscu – au fost estimate la suma de 220.000 de euro. Cel dat în urmărire este evaluat la 175.000 de euro, însă valoarea lui crește de la o zi la alta”, a spus expertul în bunuri artistice și doctor în arte vizuale Doina Reghiș Ionescu.
Potrivit reprezentanților Poliției Județene Hunedoara, furtul a fost sesizat, în noiembrie anul trecut, de către un descendent al lui Petru Groza.
Polițiștii au stabilit că în perioada 2004-2005, în mod succesiv, Gheorghe G., din Timișoara, cu sprijinul și complicitatea unui bărbat din comuna Băcia, județul Hunedoara, a sustras din colecția imobilului Casa „Dr. Petru Groza” din Deva două tablouri realizate de Nicolae Grigorescu și un tablou realizat de Nicolae Dărăscu, susceptibile a face parte din patrimoniul cultural național, valoarea prejudiciului fiind estimată la suma de 400.000 de euro.
Pentru a ascunde furtul, tablourile originale au fost înlocuite cu falsuri contemporane.
„Tablourile au fost luate pe rând, au fost falsificate. Falsurile au fost puse în ramele originale și apoi duse înapoi în Casa «Dr. Petru Groza», iar originalele au fost vândute. Persoana din Băcia, care era apropiat al familiei, omul de încredere în administrarea căruia era domeniul, nu cunoștea valoarea tablourilor. El a încasat aproximativ 700-800 de lei pentru un tablou”, declara, în martie, ofițerul de la Serviciului de Investigații Criminale care s-a ocupat de caz, comisarul Nicole Popa.
Probatoriul administrat de polițiști a stabilit că tablourile au fost valorificate pe piața neagră de antichități de către învinuitul Gheorghe G., fiind achiziționate de două persoane din municipiul București.
„Bărbatul din Timișoara a vândut tablourile cu aproximativ 2.000 de euro unul. Pe două dintre ele noi le-am descoperit la mâna a treia, la colecționari de bună credință, oameni care le-au cumpărat fără să știe că sunt furate. Tablourile au fost cumpărate în 2005 de aceștia, iar furtul lor a fost declarat în 2010”, spunea Popa.
Pe de altă parte, în urma unor percheziții domiciliare făcute în perioada 9-18 martie 2011, la membrii rețelei implicate în sustragerea și valorificarea tablourilor, din Timișoara și București, au fost identificate și indisponibilizate alte nouă bunuri – cinci tablouri semnate de pictori români de importanță națională și patru icoane, toate fără documente de proveniență, despre care există suspiciuni că provin din comiterea de infracțiuni, spunea, la momentul recuperării primelor două tablouri, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Hunedoara, Adina Velescu.