Unul din trei români a cumpărat cărți în ultimul an



Unul din trei români a cumpărat cărți în 2009, în timp ce aproape o treime din populație nu citește niciodată cărți, potrivit unui studiu realizat de GfK România, ale cărui rezultate au fost remise MEDIAFAX.
GfK România a investigat în studiul Omnibus obiceiurile românilor de citire și cumpărare a cărților. Concluziile arată că, în medie, un român citește cărți de trei ori pe lună. Populația din mediul urban citește de patru ori pe lună, de două ori mai des decât persoanele din mediul rural. Frecvența cea mai mare se întâlnește în rândul persoanelor cu studii superioare, care obișnuiesc să citească, în medie, de 8 ori pe lună.
Aproape o treime dintre respondenți nu citește niciodată cărți, în timp ce în mediul rural ponderea acestora ajunge la aproape 50%. Încă o treime citește cărți numai de câteva ori pe an sau mai rar, iar treimea rămasă citește cel puțin o dată pe lună. Procentul celor care citesc cărți cel puțin o dată pe lună scade la 20% în rândul oltenilor, însă crește la 47% în rândul bucureștenilor.
Din punct de vedere al frecvenței cu care sunt lecturate, cele mai populare cărți sunt cele de literatură/beletristică, cele cu informații specifice dintr-un anumit domeniu (titluri de specialitate) și cărțile legate de hobby-uri. Un interes mai moderat este înregistrat pentru cărțile SF, cele de psihologie, de autoeducare și volumele de memorii, jurnale, biografii, în timp ce segmentul acelora care au citit în ultimele trei luni cărți de eseistică, filosofie sau politică este foarte restrâns.
Un român din trei a cumpărat cărți în ultimul an. Cumpărătorii sunt mai ales persoane tinere (15 – 29 de ani), care locuiesc în orașe medii și mari, sunt educate și au venituri personale lunare de peste 1.000 de lei. Doi cumpărători din zece au făcut cadou ultima carte cumpărată, în timp ce restul au achiziționat-o pentru a o citi personal.
Modalitățile de alegere a ultimei cărți cumpărate sunt relativ egal împărțite: jumătate dintre respondenți au declarat că știau dinainte ce carte vor să cumpere, în timp ce cealaltă jumătate s-a hotărât pe loc asupra titlului achiziționat.
Dacă facem referire la bugetul investit în ultima carte, concluzia este că românii nu cumpără cărți scumpe. Doar 8% dintre cumpărători au plătit peste 50 de lei pentru ultima carte achiziționată, în timp ce mai mult de jumătate dintre cumpărători au dat pe ultimul volum maximum 20 de lei.
Indiferent de prețul plătit pentru o carte, librăriile reprezintă locul principal pentru achiziționare (aproape jumătate dintre achizițiile de cărți). Pe locurile următoare se află cărțile supliment la un ziar sau o revistă și achizițiile de la standurile cu cărți noi. Deocamdată, internetul nu este folosit într-o măsură mare pentru a achiziționa cărți, doar 2% dintre cumpărători orientându-se către această opțiune.
Când doresc să cumpere o carte, românii se informează în primul rând de la cunoștințe, prieteni sau rude, apoi din informațiile de pe coperta sau din interiorul cărții și de la personalul de vânzare. Site-urile editurilor și ale librăriilor sunt utilizate într-o măsură destul de mică pentru informare, fiind menționate de doar 10% dintre cumpărători. În timp ce emisiunile sau rubricile specializate de la TV, din ziare sau reviste sunt folosite drept sursă de informare de către 14% dintre cumpărătorii de cărți, forumurile online sunt cel mai puțin luate în considerare, doar 2% dintre cumpărătorii de carte consultând această sursă.
Informațiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, și sunt reprezentative pentru populația României în vârstă de 15 ani și peste. Eșantionul este format din 1.072 de persoane din mediul urban și rural, iar culegerea datelor a fost realizată în perioada 1 – 23 octombrie 2009.