Universitățile centrate pe educație primesc locuri bugetate la licență, dar și la master de calitate



Universitățile centrate pe educație vor primi locuri bugetate la licență și, în cazul în care au programe de master de calitate, un anumit număr de locuri pentru master, dar direcționate strict către programele de calitate, nu și către cele slabe, a spus, pentru MEDIAFAX, ministrul Daniel Funeriu.
„Suntem în perioada de finalizare a procedurilor legale de clasificarea universităților. Nu va mai dura mult până ce rezultatul va fi făcut public. Este un demers complex, la care partenerul nostru, Asociația Universităților Europene, aduce expertiză, obiectivitate și credibilitate externă. Un demers de o asemenea amploare și cu asemenea consecințe trebuie organizat impecabil și este ceea ce facem”, a declarat, luni, ministrul Educației, Daniel Funeriu.
El a precizat că prin acest demers MECTS va stabili un standard în evaluarea învățământului superior.
„Am o mențiune specială de făcut legat de faptul că activitatea de verificare a datelor are caracter permanent. Inițial, universitățile au raportat și date false, unele cu bună știință, altele din eroare. Este important ca în final, fiecare universitate să fie plasată acolo unde merită, în funcție de ceea ce ea are de oferit societății. Desigur, mă pot aștepta ca aceeași conjurație a mediocrității care ne-a dus unde suntem să atace orice demers de aducere a luminii într-un sistem prea mult obișnuit să câștige bani mulți în detrimentul calității învățământului superior. Corectitudinea pe care am introdus-o la bacalaureat trebuie să aibă corespondent în învățământul superior”, a adăugat ministrul Daniel Funeriu.
El a menționat că, potrivit legii, universitățile vor fi clasificate în universități centrate pe educație, universități de educație și cercetare științifică și universități de cercetare avansată și educație.
„Această clasificare este în folosul societății și a universităților. Este în interesul universităților să știe exact care este misiunea care li se potrivește și este în interesul societății, a studentului, să știe la ce se poate aștepta dacă urmează cursurile unui anumit program de studii al unei universități. De ce o universitate care este foarte adecvată producerii absolvenților de licență în domenii care se cer la un nivel local ar investi resurse în, de exemplu, cercetări pe care nu are capacitatea să le facă. De ce ar investi statul resurse în programe de cercetare avansată fără nici o șansă de finalizare într-o instituție în care aceiași bani ar putea fi investiți pentru creșterea calității celor care termină licența, spre exemplu”, a explicat ministrul.
Rostul clasificării universităților
Potrivit acestuia clasificarea universităților reprezintă totodată un proces prin care vor fi optimizate resursele pentru îndeplinirea misiunii specifice fiecărei universități.
„Este un demers foarte util atât studenților cât și angajatorilor. Pentru că un student va ști exact, în funcție de cariera pe care vrea s-o urmeze, spre cercetare sau job mai rapid, va ști exact care este direcția spre care se va orienta. Pentru prima dată, acum vom avea o situație clară, o oglindă reală a situației din sistem, în spatele căreia vor sta cifre, nu povești, nu interese politice. Ajutăm sistemul să evalueze pe paliere pe care trebuie să se evalueze”, a mai spus Funeriu.
Ministrul a atenționat asupra unei false percepții publice legate de clasificarea universităților care ar îngrădi posibilitatea acestora de a dezvolta calitate.
„A apărut public falsa percepție, contrară filozofiei legii, potrivit căreia o universitate centrată pe educație este obligată să organizeze doar licență și că va fi interzis să organizeze masterat. Legea nu prevede niciunde așa ceva. O universitate de stat, care este o universitate centrată pe educație, va primi finanațare de la stat pentru programe de licență, iar dacă are programe de master de calitate înaltă și aceste programe vor putea să fie finanțate de la stat. De ce am încorseta o universitate în limitarea de a organiza doar programe de licență dacă punctual, într-un anumit domeniu, poate să organizeze un program de master foarte bun. Pe de altă parte, de ce am deschide ușa acelei universități la organizarea altor programe de master neperfomante, dacă are un anumit număr de programe de master bune. Deci, finanțarea va merge strict acolo unde se află calitatea. Așadar, universitățile centrate pe educație vor primi locuri bugetate la licență și, în cazul în care au programe de master de calitate, un anumit număr de locuri pentru master, dar direcționate strict către programele de master de calitate, nu și către cele slabe. Nu cred că vreun cetățean român vrea să finanțeze din banii lui fabrici de masteranzi în universități care nu pot să ofere calitate”, a mai spus ministrul Educației.
Situația este identică în cazul universităților de educație și cercetare științifică, care vor primi locuri bugetate la licență și la master, pe care le vor distribui cum cred ele că este util. Astfel, în aceste universități vor primi locuri la doctorat doar domeniile care sunt performante. În România, conducătorii de doctorat performanți vor putea să conducă doctorate. Toate universitățile care vor putea demostra fie la nivel global, cum vor fi universitățile de cercetare avansată și educație sau la nivel mai mic, cum sunt universitățile de educație și cercetare care au cercetări de calitate, că pot oferi calitate vor primi locuri bugetate la doctorat, a mai spus Funeriu.
Criterii noi pentru distribuirea locurilor bugetate
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului va impune, în anul academic 2011-2012, distribuirea în cadrul universităților a locurilor bugetate la doctorat celor mai performanți cercetători și nu pe criterii de cumetrii.
„Ar fi nefiresc să împiedicăm o universitate care poate organiza doctorat într-un anumit program dacă are expertiză în acel domeniu. Tot nefiresc ar fi să finanțăm de la stat ca acea universitate să organizeze programe doctorale într-un domeniu în care nu are expertiză. Nu mai avem voie să vindem iluzii din care, când ne trezim, descoperim o țară plină de licențiați sau masteranzi incompetenți”, a mai adăugat ministrul.
El a ținut să precizeze că în 2011, cei care au luat bacalaureatul au mers la universitățile tradiționale.
„Elevii care au luat bacalaureatul în acest an nu se mai îndreaptă spre universități cu viitor incert”, a conchis ministrul Educației.