Universitățile care nu au făcut pensionări nu vor primi acceptul de concurs pentru posturile vacante



Instituțiile de învățământ superior care nu au făcut pensionări conform Legii educației, dar și legislației muncii nu vor primi acceptul ministerului de resort să scoată la concurs posturi vacante de asistent, lector și șef de lucrări, a afirmat Cătălin Baba, secretar de stat în Ministerul Educației
„Am emis joi o notă în sistem, prin care solicit instituțiilor de învățământ superior să trimită lista posturilor vacante de asistent, lector și șef de lucrări propuse pentru scoatere la concurs, extrasul din statul de funcții care conține respectivele posturi, o declarație pe proprie răspundere a rectorului instituției de învățământ superior, care atestă că toate posturile didactice propuse a fi scoase la concurs au în structură numai discipline din planurile de învățământ ale specializărilor/programelor de studii legal înființate, precum și metodologia proprie. Este foarte important de menționat faptul că se vor scoate la concurs doar posturile vacante din instituțiile de învățământ superior care au aplicat în integralitate prevederile articolului 289 din Legea educației naționale 1/2011. În acest sens, instituțiile de învățământ superior trebuie să transmită lista nominală a personalului didactic și de cercetare pensionat, la împlinirea vârstei de 65 ani, după data intrării în vigoare a acestei legi”, a declarat pentru MEDIAFAX secretarul de stat.
Persoanele care doresc să ocupe post de asistent trebuie să dețină titlul de doctor
Fiecărei universități i se va permite scoaterea la concurs a posturilor de asistent, lector și șef de lucrări vacantate în perioada 2009-2011, într-un raport de „unu pe unu”, respectiv un post vacant-un post scos la concurs.
„Vreau să subliniez faptul că persoanele care doresc să ocupe unul dintre posturile de asistent trebuie să dețină titlul de doctor”, a precizat Baba.
Ministerul Educației va administra un site pe care vor fi publicate informații referitoare la organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante. În acest sens, fiecare instituție de învățământ superior va transmite electronic, pentru fiecare post aprobat de către minister, descrierea postului scos la concurs, atribuțiile/activitățile aferente postului respectiv, incluzând norma didactică și tipurile de activități incluse în normă, salariul minim de încadrare a postului la momentul angajării și calendarul concursului.
Potrivit datelor deținute de minister, printre profesorii universitari care îndeplinesc condițiile de pensionare se află Aurel Ardelean de la Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad (72 ani), Victor Ciupină de la Universitatea „Ovidius” din Constanța (70 ani), Ilie Cristescu de la Universitatea „Mihai Eminescu” din Timișoara (69 ani), Paul Dobrescu de la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București (65 ani), Andrei Marga de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (65 ani), Achim Mihu de la Universitatea „Avram Iancu” din Cluj-Napoca (80 ani).
Personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vârstei de 65 ani
Articolul 289 din Legea educației stabilește că personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vârstei de 65 ani și că în învățământul superior de stat, particular și confesional se interzice ocuparea oricărei funcții de conducere sau de administrare, la orice nivel al universității, după pensionare. Mandatele celor care dețin funcții de conducere sau de administrare, la orice nivel al universității, încetează de drept în cazul persoanelor care au împlinit vârsta de pensionare, fiind exceptate funcțiile de membru al consiliului de administrație al universităților particulare.
Senatul universitar, din universitățile de stat, particulare și confesionale, în baza criteriilor de performanță profesională și a situației financiare, poate decide continuarea activității unui cadru didactic sau de cercetare după pensionare, în baza unui contract pe perioadă determinată de un an, cu posibilitatea de prelungire anuală conform Cartei universitare, fără limită de vârstă.
Cadrele didactice și de cercetare care conduc doctorate se pensionează la împlinirea vârstei de 65 de ani și pot conduce doctoratele în desfășurare la data pensionării până la împlinirea vârstei de 70 ani, uar după împlinirea vârstei de 65 ani pot conduce noi studenți-doctoranzi numai în regim de cotutelă împreună cu un cadru didactic și de cercetare care nu împlinește vârsta de pensionare pe toată durata desfășurării doctoratului respectiv.
La începutul lunii mai, Guvernul a aprobat metodologia ocupării posturilor în învățământul superior, stabilind ca toate concursurile să fie publice, iar candidații pentru funcția de profesor universitar să fie evaluați de către o comisie din care va face parte obligatoriu un profesor universitar din străinătate.
Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a susținut că metodologia elimină „practica nepotismului” în ocuparea posturilor de asistent, lector, șef de lucrări, conferențiar sau profesor universitar, deoarece din comisiile de concurs nu vor putea face parte rude ale candidaților sau persoane care au avut relații „comerciale” cu aceștia.
Ministrul Educației a arătat totodată că, în baza metodologiei aprobate, vor putea fi ocupate și posturile de asistent și lector universitar, pe perioadă nedeterminată, într-un număr egal cu numărul de posturi vacantate din aprilie 2009.
Universitățile trebuie să transmită astfel, până la 30 mai, Ministerului Educației solicitările pentru ocuparea posturilor de asistent și lector universitar, cu încadrarea în numărul de ieșiri din sistem înregistrat începând cu aprilie 2009.