Un drum cu mașina până la Botoșani, la Iași, spre Vatra Dornei ori până în Capitală vă poate aduce ușor o amendă de 500 de lei, cu care să vă treziți acasă, în plic, după luni bune de zile de la data în care o cameră fixă de control a rovinietei v-a înregistrat circulând la volanul unei mașini care nu are taxa de drum achitată. Mulți suceveni au trecut printr-o astfel de experiență, astfel că reporterii Monitorului de Suceava vă prezintă camerele fixe funcționale pentru controlul rovinietei din județul Suceava, dar și din cele vecine, care ne interesează direct.
În județul Suceava există două camere fixe pentru controlul rovinietei: una pe E 85, la Iacobești-Grănicești, în zona intersecției spre Siret, respectiv spre Rădăuți, și una pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, la Vama.
Și pe drumul național Suceava-Botoșani există o cameră fixă, amplasată pe raza localității Baisa.
În privința E 85, de la Suceava spre București, nu sunt camere fixe pe raza județului Suceava, însă prima este la Moțca, după care mai este una la Nicolae Bălcescu, în Bacău.
Alte camere fixe pentru controlul rovinietei mai sunt la Curtești – Botoșani și la Lețcani, în Iași.
Concluzia este așadar că pe orice drum național mare am merge lipsa rovinietei ne poate aduce și o amendă.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere are un sistem unic național, cu toate camerele de acest gen din țară, iar mașinile odată înregistrate intră într-o bază de date care emite, acolo unde este cazul, amenzile. Cum volumul de date este imens, așa se explică de ce șoferii primesc amenzile după luni de zile de la data la care au fost înregistrați fără rovinietă.
Nu se poate da mai mult de o amendă pe lună
Alte amănunte interesante sunt că într-o lună de zile pentru o mașină fără rovinietă sistemul unic poate emite o singură amendă, indiferent câte camere au înregistrat vehiculul respectiv.
Un alt detaliu foarte important este că șoferul care realizează că a trecut printr-un astfel de punct fix și nu are rovinietă achitată scapă de amendă dacă face plata în aceeași zi.
Important: șoferul nu are obligația de a face dovada plății rovinietei
În afara acestor puncte fixe de control, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere mai deține și autospeciale care au sistem de control al rovinietei și care sunt dispuse zilnic în alte zone. Două astfel de mașini sunt în dotarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, cu precizarea că acestea acoperă toată Moldova.
Important de știut este că șoferul oprit pentru control de Poliția Rutieră nu trebuie să facă dovada că deține rovinietă valabilă. Controlul este obligația polițistului rutier, care poate face verificarea doar cu un aparat care verifică automat numărul de înmatriculare și care este conectat la sistemul național de control al rovinietei. În alte condiții, polițistul rutier nu are dreptul de a verifica existența rovinietei și bineînțeles nici de a aplica amendă pentru lipsa acesteia.
Foarte mulți oameni primesc amenzi pentru mașinile pe care nu le mai au
Oficialii de la Drumuri Naționale au mai precizat că se lovesc foarte des de cazuri în care cei care primesc amenda acasă nu mai sunt în realitate posesorii mașinilor. Asta pentru că oamenii au vândut mașinile, însă nu s-au asigurat de radierea acestora. Foarte important de precizat este că vânzătorul trebuie să se asigure că mașina nu mai este pe numele său la Serviciul de Înmatriculări, unde se află baza de date oficială cu care lucrează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. În caz contrar, vă puteți trezi după luni sau ani de zile cu o amendă pentru lipsa rovinietei pentru o mașină de a cărei soartă nu mai știți nimic și care s-a plimbat deja pe la mai mulți posesori. Astfel de procese verbale de amendă, odată emise, nu mai pot fi anulate decât în urma unui sentințe a instanțelor de judecată.