A venit timpul să stăm de vorbă, pentru că în demersul dvs de a găsi un bun angajat, sunt convinsă că v-ați lovit constant de „resursa umană”, care în opinia dvs a devenit o problemă, fie din lipsa pregătirii, a experienței, fie din cauza pretențiilor salariale exagerate. Tocmai din acest motiv s-a dezvoltat domeniul resurselor umane, care oferă soluții la această „problemă”, a cărei rezolvare pornește chiar de la modalitatea de abordare. Știu că aveți nevoie de omul potrivit pentru job-ul oferit, și asta înseamnă să începeți o campanie de recrutare, care de multe ori se dovedește a fi un eșec în comparație cu așteptările dvs, de aceea e bine să apelați la specialiști.
Dacă ați ales să o faceți pe cont propriu, înarmați-vă cu răbdare și acordați-vă timp pentru a parcurge toate etapele recrutării, astfel ca la final să obțineți rezultatul dorit.
În primul rând, gândiți-vă dacă într-adevăr aveți nevoie de noi angajați, pentru că e posibil ca angajații pe care îi aveți să nu fie eficienți, ori din cauza lipsei de motivare, ori datorită incompetenței și atunci motivarea acestora sau formarea lor profesională, ar putea fi soluția cea mai bună. Dacă totuși e nevoie de oameni noi, trebuie să începeți campania de recrutare și cred că priviți cu groză în această direcție. Nu vă descurajați, definiți oferta (job-ul), fișa postului, fișa candidatului și e bine să fiți realiști, mai exact pretențiile dvs să fie direct proporționale cu salarizarea oferită. Nu vă zgârciți, pentru că aici trebuie să investiți, în oameni, ei sunt valoarea cea mai de preț într-o companie. Aveți nevoie de calitate și nu de cantitate, tocmai de aceea fiți conștienți că oamenii de valoare se vând scump, dar tot ei aduc compania pe culmile succesului.
Acum că ați stabilit o ofertă de job, urmează să o lansați pe piața muncii, să o faceți cunoscută, prin anunțuri, în publicații, online, la universități, etc. Pentru a evita să primiți telefoane și cv-uri ce nu merită atenția dvs, elaborați un anunț care să cuprindă cât mai multe informații : numele firmei, obiectul de activitate, job-ul oferit, beneficiile, și cel mai important, condițiile ce trebuie să le îndeplinească viitorul candidat, respectiv studiile/calificările, experiența sau orice altceva, dar care considerați dvs că sunt indispensabile. Un astfel de anunț, va selecta automat candidații, și-i va aduce doar pe cei care acceptă condițiile dvs și respectiv care îndeplinesc criteriile solicitate.
CV-urile ajunse la dvs, în urma anunțului, vor întâmpina diferite criterii de selecție, unele care nu pot fi verbalizate sau trecute în vreun anunț (vârstă, sex, religie, aspect fizic, etc), și care sunt deja în mintea dvs, precum și criterii legate de experiență, calificare, etc. Ar fi bine să nu vă împiedicați de prejudecăți și să dați șansa acestor candidați (fie prea tineri, prea în vârstă, etc), să vă convingă de valoarea lor, în final e și pentru dvs o șansă în plus în găsirea candidatului potrivit.
Ați trecut și de această etapă, urmează interviul, cea mai concludentă fază în procesul de recrutare, abia acum vă veți convinge cu adevărat cine sunt oamenii din spatele cv-urilor pe care le-ați ales. Modul în care este ținut interviul este influențat de caracteristicile job-ului, de aptitudinile și responsabilitățile necesare viitorului angajat. Dacă aveți nevoie de un om calm, echilibrat, care să lucreze în condiții de stres, e indicat să țineți un interviu tensionat, chiar să încercați să iritați din când în când candidatul, și funcție de reacțiile sale veți ști dacă e cel pe care îl căutați. Dacă aveți nevoie de un om cu inițiativă, care să împingă lucrurile, tineți un interviu relaxat, vorbiți puțin și lăsați candidatul să conducă discuția, iar dacă reușește să o facă cu succes, e semn că se încadrează în cerințele dvs. În cazul în care urmăriți anumite calități și aptitudini la un candidat, vă ajută să solicitați examinarea psihologică a fiecăruia, și asta pentru că un profil psihologic furnizează informații atât despre personalitatea individului, cât și despre aptitudinile pe care le are.
Odată parcurs interviul, urmează partea cea mai importantă – luarea unei decizii și alegerea candidatului. Este important ca în această etapă să fiți cât mai obiectivi cu putință și să scoateți din ecuație erorile personale sau părerile subiective. Deși există perioada de probă, nu vă folosiți de ea să amânați o decizie, veți ajunge înapoi de unde ați plecat .
Evident că de-a lungul interviului, există strategii și întrebări de care vă puteți folosi, tehnici de recrutare folosite de specialiști HR, iar în viitoarele articole le vom discuta mai în detaliu.
Așteptăm întrebări și sugestii la nr de telefon 0230/520317 sau prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
consultant – avocat Oana Petruța Chidoveț
Human Resources Consulting
Agenție de recrutare și selecție de resurse umane