Un tip de dezbatere mai puțin cunoscut – BTMUN



Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani

“Ce este BTMUN?” este întrebarea pe care mi-am pus-o și eu acum ceva timp. Fiind foarte curioasă să aflu răspunsul, m-am înscris la Botoșani Model United Nations, eveniment care a avut loc în perioada 11-13 aprilie 2014, la Colegiul „A.T. Laurian” din Botoșani.
Și totuși ce înseamnă MUN mai exact? Este o simulare de conferință care are loc în realitate în cadrul ONU. Aceasta se desfășoară exclusiv în limba engleză formală, ținutaformal fiind obligatorie. Dezbaterile sunt coordonate de chairpersons. Fiecare participant devine delegatul unei țări ale cărei interese trebuie să le reprezinte și își alege un comitet dintre ECOSOC, Political, Human Rights șiUNESCO. Pentru fiecare comitet sunt stabilite dinainte câte trei subiecte de discuție care reprezintă în același timp probleme în țările pe care delegații le-au ales.
Misiunea noastră, a participanților, a fost să propunem soluții (resolutions) și să le dezbatem în mod organizat. Desigur că BTMUN poate fi privit și ca un concurs. Există premiul pentru cel mai bun delegat, o persoană foarte activă în timpul dezbaterilor, care se remarcă prin discursuri și rezoluții foarte bune, dar și prin putere de persuasiune. Anul acesta, 20 de delegați și organizatori norocoși, aleși prin tragere la sorți, au primit cărți în limba engleză.
Când am pornit la drum împreună cu colegele mele – Filipine: Alina Moroșan și Madagascar: Buzec Mihaela, eu fiind Coreea de Sud: Lia Petra Sîrbu, nu știam, nici una dintre noi, nimic din cele relatate mai sus. Aveam o nesiguranță în ceea ce privește scopul nostru acolo, dar mai ales în privința discursului de început pe care fiecare delegat a fost nevoit să îl susțină în comitetul său, în cazul nostru UNESCO. Totul urma să se schimbe în curând și să devină o experiență specială.
În prima zi, imediat după ce am ajuns și am fost cazate la internatul liceului aflat chiar vizavi de Colegiul „A.T.Laurian”, în ținută office ne-am îndreptat spre aula colegiului gazdă. Am descoperit acolo un spațiu care m-a încântat foarte mult, din momentul în care am pășit în aulă am știut și am simțit că vreau să susțin chiar și un discurs scurt acolo.
După ceremonia de deschidere au urmat discursurile introductive și redactarea rezoluțiilor alături de reprezentanții țărilor, care ne împărtășeau opiniile legate de subiectele puse în discuție, și anume: scăderea popularității cititului, predarea creaționismului și evoluționismului în școli și întărirea culturilor locale în fața consumerismului. Acesta a fost un prilej de a ne cunoaște mai bine și de a forma primele prietenii. Rezoluțiile au fost corectate și aprobate în camera de verificare (Vetting room). Fiecare comitet trebuia să prezinte președinților de comitet câte șase rezoluții.
A doua zi am petrecut opt ore, cu mici pauze de cafea și gustări, în dezbateri și voturi, pentru că o singură rezoluție putea să treacă în General Assembly Debate (adunarea generală), dezbaterea finală care a avut loc în aulă în ultima zi, în prezența tuturor membrilor celor patru comitete și a președinților acestora. Cel mai intens și memorabil moment a fost cel în care rezoluția comitetului nostru a primit majoritate de voturi Pro în adunarea generală, aceasta fiind o victorie reală și imensă pentru noi.
M-a impresionat organizarea excelentă a evenimentelor și rapiditatea cu care fotografiile erau postate pe Facebook, dar și faptul că pe parcursul celor trei zile au fost redactate două reviste în care au fost trecute opiniile unor delegați și ale unor președinți de comitet, reviste pe care le-a primit toată lumea. Și totuși… în toată seriozitatea noastră am beneficiat de foarte multă distracție în fiecare dintre cele două seri petrecute în Botoșani. Am participat și la un concert al trupei locale The Kryptonite Sparks, formată din trei băieți cu un viitor strălucit, și ni s-au oferit CD-uri gratuite cu primul lor album.
La final, după ce am împachetat și am privit în urmă la acest gen de experiență care nu ne-a adus decât câștig, nu am uitat să spunem: “This delegate would like to yield the floor back to the chair! Thank you!”, fraza care trebuia spusă obligatoriu de fiecare delegate la finalul oricărui discurs al său.
Lia Petra SÎRBU, 11 A
Prof. Brîndușa Luminița CÎMPAN
Colegiul „Alexandru cel Bun”
Gura Humorului, Suceava


Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani
Participanții la dezbateri, în aula Colegiului „A.T. Laurian” din Botoșani


Recomandări

Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor

Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor
Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor

Excelență în arta discursului: Două eleve de la liceul din Liteni, premiate la Concursul Național de Public Speaking în limba engleză

Excelență în arta discursului: Două eleve de la Liceul din Liteni premiate la Concursul Național de Public Speaking în limba engleză – ediția 2025
Excelență în arta discursului: Două eleve de la Liceul din Liteni premiate la Concursul Național de Public Speaking în limba engleză – ediția 2025