Tragedie repetată

Un tânăr de 21 de ani, a patra victimă strivită de „Zidul Morții”



Din cauza ceții un tânăr de 21 de ani din Todirești a intrat cu mașina în zid și a murit
Din cauza ceții un tânăr de 21 de ani din Todirești a intrat cu mașina în zid și a murit

Un tânăr în vârstă de 21 de ani a murit, vineri noapte, în condiții groaznice, după ce s-a strivit cu mașina de „Zidul Morții” de pe DN 17, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului, locul blestemat în care cu peste un an în urmă au murit alți trei oameni. Un obstacol ridicat absolut nefiresc în mijlocul unui drum național-european, o adevărată capcană în condiții de ceață, a mai omorât un om. Un tânăr care, rezultă din ancheta poliției, conducea cu viteză neadaptată la condițiile de deplasare, dar care totuși nu ar fi murit dacă nu s-ar fi izbit de zidul care apare brusc în fața șoferilor care vin spre Suceava.
Chiar dacă zidul a fost semnalizat în mai multe rânduri, în condiții de ceață, cum au fost vineri noapte, pentru un șofer care nu are prea multă experiență pilonul poate fi un obstacol fatal.
A trecut peste balustradă și peste un mal de pietriș, de unde a plonjat în zid
Gabriel Gheorghiță Grosu, în vârstă de 21 de ani, din comuna Todirești, muncise în ultima perioadă de timp în Germania. Rudele au relatat că tânărul își ridicase deja o casă, iar în decembrie a venit acasă, la Todirești, în concediu. Și-a cumpărat prima mașină din viața sa, un VW Golf, pe care nu apucase încă nici s-o înmatriculeze.
Vineri, 3 ianuarie, la orele serii, acesta a plecat spre Suceava. Accidentul s-a petrecut în jurul orei 23.15, în condiții de ceață densă.
Șoferul de 21 de ani a trecut peste balustrada de protecție și a lovit un mal de pietriș, care a fost o adevărată trambulină pentru mașină. Autoturismul pur și simplu s-a urcat pe zid, chiar lângă cele trei plăci care amintesc de cei trei morți care și-au pierdut viețile în același loc, în noiembrie 2012.
Leziuni incompatibile cu viața
Pentru tânărul șofer nu s-a mai putut face nimic.
Plutonierul adjutant Alin Găleată, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Suceava, a declarat: „Am intervenit cu două echipaje de descarcerare, colegii mei au creat accesul rapid la victimă, în mai puțin de trei minute rănitul fiind extras din mașină. Din păcate era într-o stare extrem de gravă”.
Gabriel Grosu a fost preluat de o ambulanță, însă nu s-a mai putut face nimic, personalul medical precizând că leziunile acestuia au fost incompatibile cu viața.
Viteză neadaptată la mâzgă și ceață
Din punctul de vedere al Poliției Rutiere, cauzele accidentului sunt clare.
Inspectorul principal Daniel Șincari, din cadrul Biroului Rutier Suceava, care a demarat ancheta de la fața locului, a precizat:
“Din primele cercetări rezultă că autorul accidentului nu a adaptat viteza la condițiile de mers, respectiv carosabil acoperit cu mâzgă și vizibilitate redusă, din cauza ceții intrând în coliziune frontală cu stâlpul de susținere al intersecției denivelate”.
În mod cert, șoferul a circulat cu viteză neadaptată la condițiile de deplasare care nu permiteau rularea în siguranță cu mai mult de 50 de kilometri la oră.
A contat foarte probabil și lipsa de experiență în condus a acestuia, cu atât mai mult cu cât abia își cumpărase mașina. Totuși, accidentul nu poate fi pus doar pe seama erorilor șoferului.
Primarul comunei Șcheia: Din punct de vedere tehnic, acest pilon este o catastrofă, cu toții suntem vinovați
Primarul comunei Șcheia, Vasile Andriciuc, ajuns și el la fața locului, a declarat:
„Aveam trei cruci, acum o vom avea și pe a patra, sunt foarte multe accidente, e groaznic ce se întâmplă la acest zid. În calitate de primar al localității pe raza căreia se află acest zid am făcut tot ce am putut, am făcut demersuri la administratorii drumului. Adevărul este că din punct de vedere tehnic acest pilon este o catastrofă, ce să mai spun, cu toții suntem vinovați”.
Unchiul tânărului care a murit în accidentul de vineri seară, Ilie Grigorean, și-a îndreptat strigătul de durere spre autoritățile care puteau face, poate, mai mult pentru a salva o viață.
„Oare autoritățile, cei care sunt în măsură să decidă, proiectanții, nu își pun o întrebare? Câți oameni vor trebui să mai moară striviți de acel zid prost proiectat din prisma tuturor oamenilor care îl văd? Oare ce ar mai trebui să se întâmple pentru a fi un adevărat semnal de alarmă pentru ei? Oare chiar nu e prost dispus acolo zidul acela?”, s-a întrebat Ilie Grigorean.
Tragedia cu trei morți din noiembrie 2012. Și atunci numai șoferul a fost de vină?
Pe 17 noiembrie 2012, doi adulți și un copil în vârstă de 10 ani, care se aflau în cabina unui camion încărcat cu lemne, au murit striviți de același pilon, exact în aceleași condiții. Afară se întunecase și era o ceață densă. La acea vreme semnalizarea era mult mai deficitară față de cea de acum. Existau indicatoare de limitare a vitezei și de drum în lucru însă, pe lângă faptul că era ceață, acestea erau și foarte puțin vizibile, fiind acoperite de praf și mâzgă.
Șoferul camionul, Dorin Sandu, în vârstă de 48 de ani, din Bosanci, care avea o lungă experiență în condus, nu s-a mai putut opri. Cei trei oameni au fost striviți între zid și încărcătura de lemn care a pătruns în cabină.
În mașină se mai aflau un bărbat de 64 de ani, consătean cu șoferul, și nepotul vârstnicului.
Familiile celor care au murit atunci speră și acum ca ancheta aflată în curs la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava să găsească vinovații din acest caz și să nu îl învinuiască doar pe șofer.
Rodica Sandu, soția șoferului, a stat, ieri, de vorbă cu presa.
„În acea noapte, cu zece minute înainte de tragicul eveniment, am vorbit cu soțul meu și mi-a zis că nu știe la ce oră ajunge acasă, că drumul e foarte greu, e ceață și merge încet. Săracul s-a trezit cu zidul în față și nu a mai avut ce face. Era ceață mare, când am ajuns noi aici, la locul tragediei, abia se vedea la un metru și ceva în față. Nu erau indicatoare, nu era nimic, iar el nu a avut cum vedea zidul”, și-a spus durerea femeia.
Fostul rector al USV: Nu poți plasa un asemenea pilon pe un drum european, cu bretele de ocolire la 90 de grade
Fostul rector al Universității „Ștefan cel Mare” Suceava, profesorul universitar doctor inginer Adrian Graur, a reacționat dur la adresa autorităților după al doilea accident mortal de la pilonul dispus în mijlocul DN 17.
„Soluția adoptată prin proiect nu răspunde nici unei norme elementare de securitate rutieră. Nu poți plasa un asemenea pilon pe un drum european, cu bretele de ocolire la 90 de grade. S-a instalat la constructor și la beneficiar un dezinteres total față de respectarea normelor de securitate adecvate unei asemenea aberante soluții tehnice”, a scris Adrian Graur pe un site de socializare.
El a mai avertizat că semnalizarea rutieră a pilonului, așa cum a fost ea gândită, cu balize cu lumini intermitente, nu este funcțională la parametri normali tot timpul. Adesea becurile balizelor nu funcționează, ori lumina acestora își pierde din intensitate, astfel că semnalizarea devină extrem de deficitară.
„Zidul Morții” ar urma să fie transformat într-un sens giratoriu
Și prefectul Sucevei, Florin Sinescu, a avut ieri o reacție, declarând că trebuie găsite soluții urgente de către constructor (n.r. pilonul face parte din proiectul viitoarei șosele de centură, lucrare care se afla în faza de șantier) pentru ca pilonul să fie ocolit pe două benzi separate prin lateral. Ocolirea ar trebui să se facă mult mai în larg, nu brusc, cum se face acum.
Mai trebui amintit că reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași anunțau spre finele lui 2013 că în zona pilonului se lucrează la un sens giratoriu. Acesta urma să fie finalizat și deschis circulației în luna noiembrie 2013, însă brusc lucrarea a fost abandonată. Marea problemă este că sensul giratoriu nu rezolva cu adevărat problema „Zidului Morții” atâta timp cât ocolirea pilonului se făcea tot brusc, în aceleași condiții ca și acum. Practic, pentru ca șoferii să nu se mai trezească brusc cu zidul în față, tot proiectul trebuie modificat. Altfel, oricâte semnalizări suplimentare s-ar face, tragediile se pot repeta.
DN 17 se află în administrarea Secției de drumuri naționale Suceava, subordonată Direcției Regionale de Drumuri și Poduri de la Iași.
Protest la „Zidul Morții”
Suceveni indignați de accidentele petrecute la „Zidul Morții” au inițiat pe o rețea de socializare organizarea unui protest la pilonul de pe DN 17, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului.
„Câți oameni trebuie să mai moară pentru a lua atitudine? Începând cu orele 20, vom fi cât mai mulți în semn de respect și solidaritate pentru cei ce au murit până acum nu pentru „neadaptarea vitezei la condițiile de drum”, ci pentru că este singurul zid trântit efectiv în mijlocul unui drum european!!! Ia atitudine !!! Dacă îți pasă, te așteptăm la ora 19,45 în parcarea real. Vă rugăm să aveți la dumneavoastră o candelă și mult bun simț”. Acesta este mesajul prin care sucevenii sunt invitați vineri, 10 ianuarie, ora 20,00, la „Protest la Zidul Morții”.



Alți trei oameni au murit exact în aceleași condiții în noiembrie 2012
Alți trei oameni au murit exact în aceleași condiții în noiembrie 2012
Protest la „Zidul Morții”
Protest la „Zidul Morții”
Din cauza ceții un tânăr de 21 de ani din Todirești a intrat cu mașina în zid și a murit
Din cauza ceții un tânăr de 21 de ani din Todirești a intrat cu mașina în zid și a murit


Recomandări

S-a confirmat medical că un om a murit de rabie, după ce a fost mușcat de un câine. Primul caz după 13 ani

Doctorul Sorin Mihai Voloșeniuc, directorul executiv al Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Suceava
Doctorul Sorin Mihai Voloșeniuc, directorul executiv al Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Suceava

Pilotul accidentului aviatic mortal de la Orăștie scăpase ca prin minune după un accident aviatic la Suceava

Sorin Bonchiș era unul dintre cei mai cunoscuți piloți și instructori de zbor, cu o carieră impresionantă în aviația militară
Sorin Bonchiș era unul dintre cei mai cunoscuți piloți și instructori de zbor, cu o carieră impresionantă în aviația militară