Într-un oraș invadat de mașini mai există și oameni, foarte puțini, e drept, care aleg să se deplaseze pe bicicletă. La prima vedere pare dificil și periculos, însă bicicliștii nu sunt întru totul de aceeași părere, mai ales că mersul pe bicicletă le conferă alte avantaje importante, printre care și cel esențial: o formă fizică foarte bună.
Unul dintre bicicliștii cei mai vizibili de pe străzile Sucevei, care atrage atenția și prin faptul că nu mai este la prima tinerețe, este profesorul de sport Ioan Drăgoiu.
Pe bicicletă de dimineață până seara
Când te întâlnești prima dată cu el și stai la o discuție afli că are 61 de ani. Este evident pentru oricine că nu își arată vârsta și poate nici nu este de mirare, în condițiile în care se poate spune că sportul este viața lui. Înoată, joacă volei, iarna schiază, dar mai ales merge negreșit în fiecare zi pe bicicletă.
„Niciodată, când e vreme bună, nu plec pe jos. Pauză iau doar iarna și atunci trec la schi, care iarăși este o mare pasiune”, ne povestește profesorul, care predă la Școala cu clasele I-VIII nr. 3 din Suceava.
Îl întrebăm cam cât merge pe bicicletă într-o zi și de ce o face.
„Un lucru e clar, mișcându-te și făcând mișcare îți menții forma fizică, poate îți ascunzi și vârsta. Nu că ăsta ar fi neapărat un scop, ideea e să faci mișcare. Niciodată nu am făcut un calcul cât merg cu bicicleta într-o zi, dar de dimineață când mă scol mă urc pe bicicletă, mă duc la cumpărături, mă duc la școală, vin de la școală, am ore apoi după-amiază, iar mă duc, iar vin, apoi mă duc pentru plimbarea mea. Am treabă, nu am, important e să fac mișcare”, povestește „profu’ biciclistul”, așa cum este cunoscut acesta în oraș.
Biciclete pe pereți în apartamentul profesorului
Din 2009, profesorul participă simbolic la Turul Ciclist al României, când acesta ajunge la Suceava. Alături de un alt profesor de sport de la Școala Nr. 9 și cu sprijinul Direcției pentru Sport și Tineret Suceava formează un grup de 40-50 de copii și participă la o paradă pe străzile Sucevei, trecând simbolic primii linia de sosire.
Ioan Drăgoiu face eforturi pentru a le insufla copiilor la care predă dragostea pentru bicicletă. Fiind vorba de copii mai mici, de școală generală, nu poate ieși încă cu aceștia în grup, în trafic, riscurile fiind foarte mari.
Apartamentul din Suceava în care profesorul locuiește este dedicat aproape exclusiv bicicletei. Pereții sunt acoperiți de postere de la concursurile și evenimentele la care a participat, de căști, de mănuși de biciclist, ba chiar și bicicletele au fost prinse de pereți, din lipsă de spațiu.
Profesorul și cei doi fii ai săi au opt biciclete
Are doi fii, unul de 33 și unul de 30 de ani, și ei pasionați de bicicletă. Așa se face că cei trei au împreună opt biciclete. Din lipsă de spațiu, acestea sunt depozitate de profesor în apartament, în garaj, la școala unde predă și chiar la domiciliul soacrei.
„Băieții sunt înclinați spre ciclismul montan, în timp ce eu sunt adeptul ciclismului rutier. Îmi organizez trasee pe rutele Suceava – Rădăuți – Putna, Suceava – Rădăuți – Sucevița – Palma – Câmpulung Moldovenesc, Suceava – Fălticeni sau măcar Suceava – Cumpărătura. Merg și mai departe, anul trecut am făcut împreună cu băieții Transfăgărășanul, de la poale până la cascada Bâlea Lac, a fost deosebit”.
Profesorul mărturisește că este destul de reținut la propunerile de a face trasee pe bicicletă în grupuri mai mari, după ce a constatat că fiecare om are ritmul lui pe bicicletă și nu i se pare normal ca unii să stea după alții.
Profesorul și cei doi fii ai săi și-au cumpărat recent un autoturism care îi ajută să se deplaseze prin țară, cu tot la biciclete, până la evenimentele de ciclism la care se înscriu ori pentru a face trasee cât mai interesante.
Probleme mari în traficul din Suceava
Ajungem și la marea problemă pentru biciclist: traficul din municipiul Suceava.
„Sunt și șofer, știu ce înseamnă să circuli cu mașina, de aceea circul regulamentar, cât mai aproape de bordură, problema e că traficul e aglomerat. Și mai e ceva: șoferii, mai ales cei tineri, nu prea respectă biciclistul. Trebuie să ai tu grijă de tine, mi s-a întâmplat să nu mi se dea prioritate și să trebuiască să opresc eu, să frânez ca să nu fiu accidentat”, mărturisește Ioan Drăgoiu, subliniind că aceeași mare problemă este și cu pietonii, care, mai ales în Suceava, nu respectă sub nici o formă pistele care au fost amenajate pentru cicliști.
„Săptămânile trecute, când a fost închis podul de peste râul Suceava, eu mergeam fără probleme, chiar le dădeam sfaturi șoferilor: lăsați mașina și treceți pe bicicletă”, râde profesorul.
„Viața e prea frumoasă și scurtă pentru a ne-o petrece în fața televizorului”
Profesorul spune că a fi biciclist este sănătos, ieftin și rapid în traficul aglomerat, însă admite că nu este chiar cea mai ieftină pasiune. O bicicletă de asfalt de calitate costă în jur de 3.000-4.000 de lei.
„Investiția merită, zic eu, atâta timp cât te poți strecura prin traficul aglomerat și îți menții forma fizică”, mai spune Ioan Drăgoiu, care nici nu vrea să se gândească că într-o zi nu ar putea să meargă pe bicicletă.
„Viața e prea frumoasă și scurtă pentru a ne-o petrece în fața televizorului. Folosesc orice prilej pentru a face sport, pentru a face mișcare și a vedea cât mai multe locuri. Cum vine iarna, locul bicicletelor din casă este luat de schiuri și clăpari, eu și băieții nu stăm deloc”, mai spune entuziast profesorul.
Profu’ biciclistul
Un sucevean în plină formă la 61 de ani: „Lăsați mașina și treceți pe bicicletă”
