Victorie

Un sucevean a scăpat, în instanță, de achitarea unei taxe de poluare imense



Adrian Grigoruță, ajutat de un prieten, Andrei Stan, student la Facultatea de Drept, a formulat plângere în instanță, contestând legalitatea taxei
Adrian Grigoruță, ajutat de un prieten, Andrei Stan, student la Facultatea de Drept, a formulat plângere în instanță, contestând legalitatea taxei

După cum am mai relatat în paginile ziarului nostru, în județ au început să apară primele hotărâri judecătorești definitive și irevocabile care le permit proprietarilor de mașini aduse de peste hotare să-și înmatriculeze autoturismele fără a achita vreun leu în contul taxei de poluare. Deocamdată câștigătorii sunt foarte puțini, însă sute de dosare sunt pe rolul instanțelor de judecată.
Un caz aparte, având în vedere suma foarte mare ce trebuia achitată în contul taxei de poluare, este cel al lui Adrian Grigoruță, un tânăr din Suceava. În luna februarie a anului trecut acesta a achiziționat din Germania un autoturism BMW, de 2.998 centimetri cubi, fabricat în anul 2004. După ce a mers la „Finanțe” să i se calculeze taxa de poluare a aflat că are de scos din buzunar, în contul acesteia, suma de 23.470 de lei. Ajutat de un prieten, Andrei Stan, student la Facultatea de Drept, a formulat plângere în instanță, contestând legalitatea taxei.
În ce bază pot câștiga șoferii

Pe scurt, contestația se bazează pe dispozițiile unui articol din Tratatul Comunității Europene, care nu permite favorizarea statului român în favoarea altuia. Practic, in instanță s-a invocat faptul că două mașini de aceeași marcă, același model, și la fel de vechi, una înmatriculată în România, iar alta adusă din alt stat membru al UE, au un regim de reînmatriculare total diferit: dacă în cazul celei de a doua se achită taxa de poluare, în situația primei nu se percepe nici un leu în contul acestei taxe.
În acest fel, explică avocații, apare principiul discriminării, la care sunt supuși cei care trebuie să plătească bani în plus doar pentru că mașina cumpărată nu este din România.
Până acum, această motivație (folosită de majoritatea celor care au deschis acțiuni în instanță) s-a dovedit un succes în numeroase cazuri, majoritatea însă trecute abia de primă instanță.
A câștigat după două termene, unul la prima instanță, al doilea la recurs

Așa s-a întâmplat și în cazul lui Adrian Grigoruță. Pe 17 decembrie 2009, la două luni după ce a chemat în judecată statul, el a avut câștig de cauză la prima instanță, Tribunalul Suceava, decizia fiind reconfirmată la recursul judecat pe 30 aprilie 2010, la Curtea de Apel, la finele săptămânii trecute. Prin această ultimă decizie, proprietarul a obținut o hotărâre definitivă prin care Serviciul de Înmatriculări este obligat să îi înmatriculeze mașina fără achitarea taxei.
Așadar, o victorie după doar două termene, unul la prima instanță și al doilea la recurs.
Ieri, acesta s-a prezentat la Serviciul Public, Comunitar, Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava, unde a prezentat decizia definitivă și irevocabilă. În mod normal, în timpul cel mai scurt, acestuia ar trebuie să-i fie înmatriculată mașina fără nici un leu pentru taxa de poluare.
Mulți renunță din cauza termenelor foarte lungi

Deși un astfel de proces are șanse mari de reușită dacă motivația este bine întocmită, foarte mulți au renunțat la lupta în instanță. Explicația este că procesele durează mult (termenele sunt foarte lungi din cauza numărului mare de dosare), numerele provizorii pentru mașinile aduse din străinătate sunt valabile trei luni, iar apoi mașina nu mai poate fi utilizată. Așa se face că, mai ales atunci când a fosta vorba de sume mai mici în contul taxei, unii șoferi au ales să plătească.
În momentul de față, de exemplu, cine depune o contestație în instanță are de așteptat până la finele anului, ori chiar mai mult, pentru a avea termen la Tribunal, după care, în cazul victoriei, ar urma recursul, adică încă multe luni bune de așteptare.
Victorie după opt luni

„Încă înainte de a-mi lua mașina am fost hotărât să nu plătesc această taxă imensă. În cel mai rău caz aș fi înmatriculat-o în altă țară, găseam orice altă soluție. Practic, cu banii pentru taxă îmi pot lua altă mașină”, ne-a declarat proprietarul de BMW, câștigător la opt luni după ce a atacat taxa de poluare în instanță.
În afara sucevenilor care se judecă pentru a-și putea înmatricula mașinile aduse din spațiul Uniunii Europene fără a achita taxa, alte câteva sute au pe rol dosare în care cer restituirea taxei deja achitate, pe aceștia termenele lungi afectându-i mai puțin.
Juristul Prefecturii a invocat luxul la recurs
Andrei Stan, studentul la „Drept” care l-a ajutat pe prietenul său să câștige, ne-a prezentat și motivația reprezentanților Prefecturii (care are în subordine Serviciul de Înmatriculări), atunci când aceștia au făcut recurs împotriva primei decizii a instanței, care îi dădea câștig de cauză proprietarului mașinii.
La un moment dat, în aceasta se precizează că autoturismele cu capacitate de peste 2000 de cmc (cum e cazul mașinii lui Adrian Grigoruță) nu pot fi considerate o necesitate, ci un lux, motivație cel puțin hilară în condițiile în care vorbim de o taxă care vizează toate mașinile second-hand aduse din afara țării, indiferent de gradul de confort.