Colecție rară

Un sucevean a salvat câteva din ultimele motociclete cu ataș care mai sunt în țară



Motocicletele cu ataș au dispărut de ani buni de pe șosele, nu și din curtea bărbatului din Ipotești
Motocicletele cu ataș au dispărut de ani buni de pe șosele, nu și din curtea bărbatului din Ipotești

Un bărbat de Ipotești, pasionat de mașini și motociclete retro, a reușit să restaureze și să aducă în stare de funcționare mai multe motociclete și motorete care au cel puțin 20-30 de ani vechime. Printre ele și trei motociclete cu ataș, care practic au dispărut de pe șoselele din România de ani buni de zile. Nelu Bîrîiac a reușit să salveze motocicletele din curțile unor vârstnici ori de la urmașii acestora și le-a adus în stare de funcționare.
Nelu Bîrîiac și membrii familiei sale fac acum senzație pe străzi atunci când se plimbă cu motocicleta cu ataș, iar pasiunea bărbatului continuă: alte motociclete salvate așteaptă să fie refăcute bucată cu bucată în atelierul bărbatului din Ipotești.
A găsit și restaurat o motocicletă identică cu cea a tatălui său, fabricată în 1961
Bărbatul ne-a povestit că pasiunea sa pentru motociclete, și pentru cele cu ataș în special, a început încă din copilărie. Tatăl său a avut o motocicletă cu ataș cu care îl plimba și pe el, iar bărbatul și-a pus în gând, peste ani, să aibă una la fel, același model. Și a reușit.
“Eram copil și eram fascinat de motocicleta tatălui, îmi plăcea mirosul de fum care ieșea când pleca dimineața cu ea. Am găsit o motocicletă la fel, undeva la Baia Mare. Era foarte distrusă, nu pornea, era practic o ruină. Am desfăcut-o complet, a trecut printr-un proces de sablare, am revopsit-o, i-am reparat și segmentat motorul”, ne-a relatat bărbatul.
Este vorba de o motocicletă rusească model IJ Jupiter, cu motor în doi cilindri, de 350 de cmc, fabricată tocmai în 1961. Motocicleta este fabricată în anul în care Nelu Bîrîiac s-a născut și este cea mai valoroasă din colecția sa.
Motocicleta cu ataș „regină” a colecționarului, comparată cu Mercedesul
Fiind pasionat înrăit, bărbatul nu s-a oprit aici. Într-o plimbare pe la Siret cu motocicleta cu ataș a mai găsit și cumpărat una, de la un localnic. O motocicletă cu ataș model IJ 3, fabricată în 1990.
De la urmașii unui bătrân din Prelipca – Salcea bărbatul a cumpărat și o motocicletă Dnepr MT 11, cu două carburatoare și motor în patru timpi, de 600 de cmc. O bijuterie pe trei roți, spune mândru pasionatul.
„Este, pot să spun fără să exagerez, ca Mercedesul printre mașini, foarte silențioasă la mers, foarte ușor de pornit, ușor de condus și foarte stabilă în viraje”, a povestit bărbatul. Pentru a ne convinge bărbatul ne-a arătat și cum merge motocicleta și cât de confortabil este atașul. Aerul retro al motocicletei cu ataș este completat de căștile la fel de vechi pe care bărbatul le folosește pentru deplasarea pe aceste vehicule.
Motocicletele cu ataș au ajuns la fier vechi ori sunt distruse
Bărbatul mai are în colecție încă patru motociclete și motorete, și ele în stare bună, care mai necesită pe alocuri unele reparații.
“Le-am achiziționat din auzite, m-am interesat pe unde ar mai fi, pe la oameni în vârstă, nu a fost ușor să le găsesc. Majoritatea au ajuns la fier vechi, iar cele care au mai rămas pe la bătrâni sunt distruse, făcute bucăți, s-au pierdut”, a declarat pasionatul.
Acesta ne-a precizat că mai știe în județul Suceava un singur vârstnic, din Solca, care ar mai conduce motocicletă cu ataș.
Avantajele motocicletei cu ataș
Bărbatul ne-a vorbit despre farmecul motocicletei cu ataș. Dacă pe vremuri a fost concepută în special pentru a putea transporta o persoană în plus, acum este o raritate după care toată lumea întoarce capul. Vehiculul are însă și avantaje de confort și siguranță.
“Este mult mai stabilă motocicleta pe trei roți decât cea pe două roți. Pentru cel care circulă în ataș este foarte spațios, confortabil și plăcut la mers”, a povestit Nelu Bîrîiac.
Ipoteșteanul este ajutat în repararea și restaurarea motocicletelor de ginerele său, Sergiu Barbă. Și acesta este încântat de plimbările cu motocicleta cu ataș.
“Sunt niște motociclete unicat, greu de găsit în România, ne bucurăm că le avem și sperăm să le putem recondiționa și păstra pe toate”, ne-a spus tânărul.
La nuntă cu motocicleta cu ataș
Nelu Bîrîiac a avut mai multe solicitări pe care le-a onorat pentru a conduce cupluri în ziua nunții cu motocicleta cu ataș. O experiență inedită, care rămâne peste ani o amintire deosebită pentru tineri.
Bărbatul are pentru cei care vor ceva inedit la petrecerea lor de nuntă un automobil Volvo 544, fabricat la începutul anilor 1960, dar și motocicletele cu ataș, pe care le poate pregăti pentru astfel de evenimente speciale.



Motocicleta Dnepr MT 11, cu motor în patru timpi, de 600 de cmc. O bijuterie pe trei roți
Motocicleta Dnepr MT 11, cu motor în patru timpi, de 600 de cmc. O bijuterie pe trei roți
Nelu Bîrîiac și ginerele său, la o plimbare prin Ipotești
Nelu Bîrîiac și ginerele său, la o plimbare prin Ipotești
Pregătirea motocicletei pentru plimbare
Pregătirea motocicletei pentru plimbare
Un sucevean a salvat câteva din ultimele motociclete cu ataș care mai sunt în țară
Un sucevean a salvat câteva din ultimele motociclete cu ataș care mai sunt în țară
Un sucevean a salvat câteva din ultimele motociclete cu ataș care mai sunt în țară
Un sucevean a salvat câteva din ultimele motociclete cu ataș care mai sunt în țară
Motocicletele cu ataș au dispărut de ani buni de pe șosele, nu și din curtea bărbatului din Ipotești
Motocicletele cu ataș au dispărut de ani buni de pe șosele, nu și din curtea bărbatului din Ipotești


Recomandări

Polițiștii suceveni le pun tot mai des brățări electronice agresorilor: ultimul pe listă, un bărbat care și-a agresat soția și fiica

Polițiștii suceveni le pun tot mai des brățări electronice agresorilor: ultimul pe listă, un bărbat care și-a agresat fiicele și soția

Doi morți și mai mulți răniți serios, după accidente cu vehicule pe două roți, în ultimele zile. Sezonul accidentelor de acest gen abia a început

Comisarul-șef Ionuț Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Suceava
Comisarul-șef Ionuț Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Suceava