Un bărbat din Fălticeni, pasionat până în măduva oaselor de mașinile retro, ajuns la o colecție impresionantă, atât prin diversitate, cât și prin valoarea mașinilor, a fost distins cu locul II la Concursul de Eleganță Sinaia 2018, un eveniment retro de gală, organizat de Retro Mobil Club România, sub patronajul Casei Regale a României.
Iulian Todirică a luat locul II la categoria la care a participat cu un autoturism Plymouth P2 DeLuxe, fabricat în 1936. Acest automobil american a fost fabricat, în gama P2 DeLuxe, doar între 1935 și 1937. Au fost mai multe variante, iar vârful este modelul în patru uși, cu șapte locuri, adică mașina pe care o are în proprietate Iulian Todirică.
Pe podium, al doilea an la rând
Suceveanul s-a arătat onorat de distincția primită, mai ales că este pentru al doilea an la rând când ocupă locul II la Concursul de Eleganță Sinaia 2018. Anul trecut, el a fost premiat pentru un Fiat 520 Cabrio din anul 1928.
Concursul de Eleganță Sinaia 2018 este singurul eveniment retro din România înscris în calendarul internațional, cu arbitraj internațional și cu o tradiție foarte frumoasă. Primele ediții ale concursului de eleganță de la Sinaia au fost organizate în 1934 și 1935.
Mașinile sunt prezentate în fața Castelului Peleș, unde are loc și premierea, fapt care ridică și mai mult ștacheta eleganței evenimentului retro.
Iulian Todirică a fost singurul moldovean care a participat la evenimentul retro din fața Castelului Peleș.
Pentru a vă face o imagine despre nivelul concursului de eleganță, amintim mașinile cu care a mai concurat autoturismul lui Todirică, la categoria „Antebelice Sedan”: Dodge Victory Six, din anul 1928, Fiat 520, tot din 1928, Ford model A Fordor Murray – 1928, Pontiac Six model 401, fabricat în anul 1938.
În mare majoritate, este vorba de mașini care valorează zeci de mii de euro. O parte dintre cele admise la concursul de eleganță sunt din colecția omului de afaceri Ion Țiriac.
Povestea mașinii fabricate acum mai bine de 80 de ani
Automobilul Plymouth P2 DeLuxe, modelul în patru uși, cu șapte locuri, expus la Sinaia de Iulian Todirică, are o poveste frumoasă, ca mai toate mașinile care au avut șansa de a rezista peste ani.
Suceveanul ne-a explicat că mașina americană a fost destinată pieței europene și avea un element distinct, pe care îl păstrează și acum:„Pentru piața din Europa mașinile au fost prevăzute cu două roți de rezervă, amplasate în lateral, în dreptul portierelor. Aceste roți de rezervă nu erau prevăzute întâmplător, pentru că în Europa anilor 30 drumurile erau încă proaste, și era nevoie de două roți de rezervă”.
Din jurul anilor 1970, mașina a stat în garajul a doi frați, belgieni.
„Mașina a stat în acel garaj în jur de 50 de ani, până în august 2017, când am reușit să intru în posesia ei. De atunci, mașina a intrat într-un proces de restaurare pe care l-am finalizat recent”, dezvăluie povestea Iulian Todirică.
Întrebat despre cât valorează o astfel de mașină, Iulian Todirică nu a dorit să intre în detalii. El a precizat doar că o mașină asemănătoare a fost vândută în SUA cu 45.000 de euro. Se știe însă că pentru un pasionat o astfel de mașină nu are preț, pentru că nu este de vânzare.
Colecția lui Iulian Todirică
Suceveanul are în proprietate zece mașini retro, iar trei dintre ele sunt unicat în România: automobilul Plymouth P2 DeLuxe de care am vorbit mai sus, Fiat 520 Torpedo Cabrio din anul 1928, pentru care a luat locul II la același concurs de eleganță în 2017, și un Singer decapotabil din 1952. Mașina Singer a fost construită între anii 1951-1953, în Anglia, și doar pentru export, pentru că are volanul pe partea stângă, în special pentru SUA și Europa. Mașina a fost rară și la vremea ei.
Iulian Todirică are și mașini autohtone de valoare în colecție: o Dacia 1100 din 1970 și o Dacia 1300 din 1970, seria 599. Cu această serie, Dacia 1300 a lui Todirică se află între cele mai vechi zece Dacii din acest model care se mai păstrează.



