Un site creat sub forma unui „muzeu fără ziduri” expune toate tablourile din Marea Britanie



Toate tablourile din Marea Britanie din domeniul public – 210.000 de pânze pictate de 45.000 de artiști – vor fi grupate pe același site și vor putea fi consultate printr-un simplu clic, aceasta fiind, fără îndoială, cea mai mare colecție de pictură din lume, informează AFP.
Asociația Public Catalogue Foundation (PCF) a avut nevoie de zece ani pentru a construi cu ajutorul BBC acest uriaș muzeu virtual, denumit „Your Paintings” („Picturile Voastre”). În acești 10 ani, reprezentanții PCF au străbătut Marea Britanie, ajungând până în cele mai îndepărtate colțuri ale țării, din Shetland până în insulele anglo-normande și trecând prin arhipelagul Scilly, pentru a face recensământul tablourilor și pentru a le fotografia.
„Regatul Unit al Marii Britanii posedă o colecție foarte importantă de pânze, însă 80% dintre ele nu sunt expuse. Ele sunt depuse în muzee” care nu dispun de spațiu suficient pentru a prezenta toate tablourile „sau în clădiri publice în care oamenii nu au acces”, afirmă Andy Ellis, directorul PCF. „Iar două treimi dintre ele probabil că nu au fost fotografiate niciodată”.
Aproximativ 100 de persoane au participat la acest proiect. A fost o muncă titanică. Pe lângă muzee, care i-au sprijinit în acest demers, reprezentanții asociației au vizitat universități, primării, edificii comunale, biblioteci, spitale, comisariate de poliție, aducând la lumină inclusiv tablourile aflate în sălile ce nu pot fi vizitate, din pivnițe și din poduri.
Ei au vizitat chiar și o grădină zoologică, un far și școli de artă, descoperind operele din tinerețea unor nume mari din pictura britanică, precum David Hockney.
Într-un spital londonez, ei au descoperit un tablou de Paolo Veronese. La primăria din Bristol, au găsit un uriaș triptic de William Hogarth, agățat pe un zid, printre mii de computere și fotocopiatoare. Într-un adăpost atomic construit în perioada Războiului Rece, au găsit un tablou de James Abott Whistler, depozitat acolo de primăria locală, care își are birourile deasupra.
Asociația și-a concentrat atenția asupra picturilor în ulei, în acril și în tempera (pigmenții sunt combinați cu ajutorul unui gălbenuș de ou, aceasta fiind o tehnică străveche). Acuarelele și desenele erau prea numeroase pentru bugetul total alocat acestei operațiuni – 6 milioane de lire sterline (7,5 milioane de euro) -, finanțată în majoritate prin donații private.
PCF nu a lăsat însă nimic la o parte: „Este un proiect democratic, care include toate operele, indiferent de calitatea sau de starea de conservare a lor, pentru a permite oamenilor să vadă integralitatea acestei colecții. Ei sunt aceia care vor decide dacă le plac sau nu anumite opere. Nu cred că există un proiect echivalent în altă parte pe Glob”, a adăugat Andy Ellis.
Până la sfârșitul anului, toate cele 210.000 de tablouri recenzate vor fi expuse online pe site-ul creat de BBC, în care cele mai mari nume din pictură, precum Rembrandt și Rafael, se vor afla alături de mii de alți artiști necunoscuți.
10% dintre aceste pânze nu au putut fi, de altfel, atribuite cu certitudine unor artiști. Multe dintre modelele din picturi sunt necunoscute.
Pentru a „finaliza acest puzzle”, asociația britanică va apela la o serie de experți de artă, însă a cerut și ajutorul publicului pentru a „eticheta” tablourile.
„Oamenii pot, de exemplu, să recunoască un strămoș sau pe primarul unui oraș” într-o astfel de pânză, explică Andy Ellis, un fost finanțator al unei echipe de fotbal, care a devenit pasionat de artă și se gândește deja la etapa următoare: să lărgească acest proiect și în domeniul sculpturii.
„Aceasta este concretizarea cea mai desăvârșită a visului lui Malraux”, afirmă directorul Academiei regale britanice de arte, Charles Saumarez Smith, într-un comentariu postat pe site-ul proiectului „Your Paintings”. Scriitorul André Malraux a descris, în Franța postbelică, viziunea sa „Un musée sans murs”, ce ar putea fi inventată cu ajutorul „magiei” artei fotografice.